سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

دورنمای درخشان راه آهن افغانستان
دمیتری ویرختوروف
معلومات مختصر درمورد نویسنده مقاله: دمیتری نیکولایویچ ویرختوروف – کارشناس مرکز مطالعات افغانستان معاصر.

نظر نویسنده ممکن است مغایر با موضع سایت "افغانستان.رو" باشد.


ادامه مطلب...

  

چگونه می توان اختلاف های شیعه و سنی را از بین برد؟

برای ایجاد وحدت اسلامی راهکارهای متعددی وجود دارد که به بعضی اشاره می شود:
1) گفتگو (دیالوگ)
اولین و مهم ترین راهکار جهت همگرایی مسلمانان، گفتمان علمی است، بدین معنا که نظریه پردازان و عالمان دینی، فرقه های اسلامی در کنار هم قرار گرفته، گفتگوهای علمی انجام دهند. در این گفتگوها بر مسایل مشترک تأکید شده و عالمان اسلامی از مبانی یکدیگر آشنا شوند؛ زیرا خیلی از مسایل اختلافی بین مسلمانان ناشی از آن است که فرقه های اسلامی از بعضی اصول و مبانی یکدیگر آشنایی کامل ندارند . عدم آشنایی کامل آنها از اصول یکدیگر موجب شده که مسلمانان برداشت های نادرستی از هم داشته و نسبت به یکدیگر بدبین گردند، حتی حکم تکفیر یکدیگر را صادر نموده و زمینه های برخوردهای فیزیکی فراهم گردد. بیشتر تعصبات مذهبی و قومی نیز ریشه در عدم آگاهی از مبانی گروه های اسلامی دارد.
عدم آشنایی مذاهب از عقاید یکدیگر موجب می شود، دشمنان اسلام و آنها که از تفرقه میان فرقه های اسلامی سود می برند موارد اختلاف برانگیز را پررنگ تر کرده و مواردی را که موجب اتحاد بین مسلمانان می شود، نادیده گیرند.
علامه شرف الدین یکی از اندیشمندان شیعی است که به گفتمان علمی پرداخته و بین او و شیخ سلیم بشری (از علمای اهل سنت) سؤال و جواب هایی مطرح شده است که نتیجه آن کتاب "المراجعات" است که نقش بنیادی در زمینه و فرهنگ سازی برای وحدت اسلامی دارد.

ادامه مطلب...

  
هر سازمان بین‌المللی غیردولتی که با اهداف غیرانتفاعی ـ غیرسیاسی و صرفاً بشر‌‌دوستانه، در یک کشور خارجی رسماً به ثبت رسیده و متقاضی دریافت مجوز رسمی فعالیت در ایران باشد، در صورت دارابودن شرایط ذیل می‌تواند از کمیته هماهنگ‌کننده سازمانهای بین‌المللی غیردولتی، متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های کشور ـ امور خارجه و اطلاعات (که نماینده نیروی انتظامی نیز بعنوان عضو ناظر در آن شرکت می‌کند) تقاضای مجوز نماید:
ـ مؤسسه مزبور با اساسنامه و مسئولیت مشخص، در یک کشور خارجی رسماً به ثبت رسیده و دارای دفتر مرکزی باشد
ـ طرحی مشخص با بودجه‌ای قابل قبول و مدون داشته باشد.
ـ به دولتها وابستگی ارگانیک نداشته باشد
ـ دارای سیستم حسابرسی شفاف باشد
نمایندگی مؤسسه متقاضی، می‌بایست درخواست خود را بانضمام اساسنامه مصوب، سابقه فعالیت مفید و مؤثر در عرضه بین‌المللی و منافع مالی و انسانی خود به وزارت امور خارجه و یا دبیرخانه کمیته (که در محل اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور مستقر می‌باشد) تسلیم نماید.
در صورت تأیید مراتب توسط کمیته، از سوی دبیرخانه مزبور، مجوز رسمی فعالیت با چارچوب مشخص صادر می‌شود که مدت اعتبار آن، بسته به نوع فعالیت و طول مدت اجرای طرح از یک تا دو سال متغیر بوده و قابل تمدید می‌باشد.
سازمانها می‌توانند با معاضدت یکدیگر و یا نهادهای بین‌المللی دولتی طرحهای خود را پس از تصویب در کمیته باجرا درآورد مؤسسات موظفند لیست کارکنان خود را اعم از بومی و خارجی در هر سال به کمیته اعلام نمایند.
طرحهای پیشنهادی سازمانها، پس از تأیید برنامه اجرائی آن، به امضاء مدیر سازمان مربوطه و مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی و عند‌اللزوم نمایندگان سایر مراجع مرتبط با طرح خواهد رسید.
این سازمانها با توجه به ماهیت غیر‌انتفاعی خود، از پرداخت مالیاتهای مستقیم معاف بوده و در صورت وارد‌نمودن کالاهای اهدائی و اقلام مجازی که مستقیماً در راستای اجرای طرحهای مصوب وارد کشور می‌نمایند، پس از تأیید کمیته از پرداخت سود ـ حقوق گمرکی و بازرگانی و سایر عوارض متعلقه (به استثنای هزینه‌های تخلیه ـ انبارداری و ترخیص) معاف می‌باشند. سازمانهای دارای مجوز مجاز به افتتاح حساب ارزی ـ ریالی در شعب بانکهای کشور اقدام نمایند. ضمن آنکه ارز خارجی مورد نیاز این سازمانها می‌بایست از طریق مجاری قانونی بانکی وارد کشور شده و تابع مقررات بانک مرکزی ج.ا.ا. می‌باشد.
جهت اخذ روادید ورود و پروانه اقامت و تمدید روادید پرسنل خارجی سازمانها، دبیرخانه کمیته از طریق وزارت امور خارجه و نیروی انتظامی مکاتبه و اقدام خواهد نمود.
سازمانهای دارای مجوز، می‌توانند با هماهنگی دبیرخانه، نسبت به افتتاح دفتر و اجاره محل مسکونی مبادرت نمایند و بنا به تشخیص کمیته مجاز به دارا بودن خطوط تلفنی ثابت و همراه و خرید یا ورود و شماره‌گذاری وسیله نقلیه مورد نیاز می‌باشد.
در صورتیکه سازمانها از عهده تعهدات خود برنیامده و یا به انجام فعالیتهائی خارج از چارچوب تعیین شده مبادرت نمایند و یا مرتکب تخلفاتی برخلاف مقررات ج.ا.ا. شوند، موضوع در کمیته مطرح و درصورت تأیید، مجوز فعالیت سازمان لغو می‌شود.
*مشخصات کلی سازمانهای غیردولتی (بین‌المللی و ایرانی) در حال فعالیت در رابطه با امور پناهندگان ج.ا.ا.



1. آکندن اینترنشنال
Ockenden International

آغاز فعالیت در ایران از سال 1376
آدرس نمایندگی در تهران: خیابان ونک‌ ـ مجتمع اداری نوآور ـ پلاک 48 ـ واحد 108
تلفن: 8885105 فاکس: 8772099
Email: mosavi@safineh.net
دارای دفاتر فرعی در استانهای خراسان و سیستان و بلوچستان نیز می‌باشد.
زمینه‌های فعالیت: توسعه ـ آموزش ـ بهداشت و امدادرسانی در بحران
طرحهای اجرا شده تاکنون:
کمک به زلزله‌زدگان خراسان ـ پخش لوازم‌التحریر در مدارس اردوگاه تربت جام ـ حمایت از کتابخانه‌های مهاجرین در استانهای خراسان و سمنان ـ آموزش خیاطی بانوان اردوگاه تربت جام ـ اعطای وام گردشی به پناهندگان اردوگاه نیاسک و شیرآباد ـ تربیت رابط بهداشتی زن ایرانی و افغانی
طرحهای در حال اجراء: پایگاه بهداشتی بابائیان زاهدان ـ طرح تربیت معلم افغان ـ طرح تهیه مجموعه راهنمای افغانستان
برنامه‌های آینده: طرح توسعه اجتماعی نبی‌اکرم اهواز



2. آکسفام
Oxfam

آغاز فعالیت در ایران از سال 1381
آدرس نمایندگی در تهران: میدان ونک ـ خیابان آفتاب ـ ساختمان آفتاب ـ طبقه اول ـ واحد 3
تلفن: 8058554 فاکس: 8048572
زمینه‌های فعالیت: اجرای پروژه‌های بشردوستانه در بحرانهای طبیعی مانند سیل و زلزله و جنگ
طرح در حال اجرا: پروژه گازرسانی در مهمانشهر سلطانیه زنجان



3. کنسرسیوم بین‌المللی پناهندگان (ایکری)
(ICRI)
International Consortium for Refugees in Iran

Email: ICRi@chapar.com kazemi nazanin@hotmail

آدرس نمایندگی در تهران ـ ونک ـ خیابان ملاصدرا ـ خیابان شیخ‌بهائی ـ کوچه کشفیان ـ پلاک 32 تلفکس: 8060441
آغاز فعالیت در ایران در سال 1373
زمینه‌های فعالیت: تشویق و حمایت ازNGOهای فعال در امور پناهندگان و اطلاع‌رسانی و ظرفیت‌سازی برای آنها
طرحهای اجرا شده: پروژه مشترک با سازمان حمایت از کودکان انگلستان درخصوص ظرفیت‌سازی برای آژانسهای دولتی و غیر‌دولتی در بحران ـ نمایشگاه و بازارچه دستاوردهای جامعه پناهنده در ایران.



4. کمیته کمک‌رسانی به پناهندگان عراقی (ایراک)
Iraqi Refugee Aid Council (IRAC)

آدرس نمایندگی در تهران: خیابان سپهبد قرنی - خیابان شاداب - پلاک 43- طبقه چهارم
تلفن: 8902401 فاکس: 8895403
آغاز فعالیت در ایران از سال 1373 Email: Irac@dpimail.net
زمینه‌های فعالیت: ارایه کمکهای درمانی ـ فرهنگی ـ آموزشی ـ ساخت و ساز ـ آموزش ـ سوخت‌رسانی ـ ارایه پوشاک و مواد غذائی و کمک نقدی به ایتام
طرحهای اجرا شده: توزیع مواد کمکی شامل مواد غذائی، پوشاک و شیر‌خشک در مهمانشهرها ـ توزیع بخاری و نفت سفید در اردوگاهها کمکهای آموزشی از قبیل کتاب، لوازم‌التحریر و کمک نقدی به مدارس ـ آموزش کامپیوتر ـ تأمین اعتبار درمانگاه خیریه در اهواز ـ برنامه خرده اعتباری برای زنان پناهنده سرپرست خانوار در استان قم.
طرحهای در حال اجرا: ارایه خدمات پزشکی به پناهندگان افغانی بازگشت‌کننده در مراکز بازگشت و ایستگاههای خروج مرزی ـ ارایه قسمتی از هزینه‌های درمانی و بستری‌ شدن پناهندگان ـ اعطای مقرری ماهانه ‌به 270 یتیم عراقی ـ تأمین سوخت مهانشهرها.


5. سازمان پزشکان بدون مرز
Medecins Sans Frontieres (MSF)

آدرس دفتر نمایندگی تهران: خیابان ولیعصر ـ مقابل پارک ملت ـ برج ملت ـ طبقه 10 واحد 1
تلفن: 2058110 و 2047602 فاکس: 2056639
Email: office@paris.msf.org
Web site: www.paris.Msf.org
آغاز فعالیت در ایران 1374 (در بحرانهای زلزله و پناهندگی در سالهای 68 و 69 نیز فعال بوده‌اند)
دارای دفاتر فرعی در استانهای خراسان و سیستان و بلوچستان نیز می‌باشد
زمینه‌های فعالیت: ارایه کمکهای بهداشتی ـ درمانی ـ پزشکی و بشردوستانه
طرحهای اجرا شده تاکنون: ارایه خدمات بهداشتی، پزشکی و درمانی در بحران کردستان ـ زلزله رودبار و منجیل ـ زلزله بجنورد، بیرجند و تاش ـ خدمات پزشکی و بهداشتی اولیه در مشهد ـ زاهدان و اهواز ـ ارایه خدمات بهداشتی در اردوگاههای ماککی و میل 46 با هماهنگی هلال احمر
طرحهای در حال اجراء: کلینیک‌های سیار و ثابت امدادرسانی و بهداشتی در زاهدان و اردوگاه نیاتک ـ کلینیک بهداشتی، درمانی گلشهر مشهد ـ درمانگاه زرنج افغانستان



6. سازمان پزشکان جهانی فرانسه
Medecins du Monde (MdM)

آدرس دفتر نمایندگی تهران: خیابان ولیعصر ـ خیابان فرشته ـ خیابان بیدار ـ کوچه پائیز ـ شماره 7 ـ طبقه دوم تلفن: 2049428 فاکس: 2049570
آغاز فعالیت در ایران 1381
زمینه‌های فعالیت: ارایه خدمات پزشکی و درمانی
طرح در حال اجراء: برنامه مرکز چکاب پزشکی پناهندگان افغانی بازگشتی در مرز دوغارون



7. سازمان گلوبال پارتنرز (شرکای جهانی)
Global Partners (GP)

آدرس دفتر نمایندگی در تهران: خیابان ولیعصر ـ روبروی پارک ملت ـ برج ملت ـ طبقه سوم ـ واحد 1
تلفن: 2011978 فاکس: 2013377
آغاز فعالیت در ایران از سال 1375

Email: gpirn@apadana.com

زمینه‌های فعالیت: فعالیت در راستای ارتقاء سطح آموزش و فقرزدائی
طرحهای اجراء شده تاکنون: توزیع مواد غذایی و پوشاک زمستانی ـ توزیع کتب درسی و وسایل کمک آموزشی ـ آموزش بهداشت دهان و دندان در مشهد ـ آموزش بهداشت فردی ـ آموزش حرفه‌ای در مشهد و زاهدان
طرحهای در دست اجراء: حرفه‌آموزی در مشهد و زاهدان ـ توزیع عینک طبی در زاهدان ـ آموزش و اصلاح وضعیت تغذیه در مشهد ـ پروژه‌های کشاورزی در کریم‌آباد و دهکلان سنندج



8. مؤسسه خیریه بین‌المللی عمار
Amar

آغاز فعالیت در ایران از سال 1372
تلفن: 2059528 فاکس: 2050129

آدرس دفتر نمایندگی در تهران:
دارای دفتر نمایندگی فرعی در دزفول (خوزستان)
زمینه‌های فعالیت: فعالیتهای درمانی و تأسیس درمانگاه در مهمانشهرها ـ سوخت‌رسانی ـ توزیع مواد غذائی ـ برق‌رسانی و آبرسانی ـ بهداشت محیط
طرحهای اجرا شده تاکنون: کلینیک درمانی در جهرم، سروستان، ازنا و گتونه، (شهید مطهری و شهید بهشتی) دزفول ـ توزیع مواد غذائی در مهمانشهرها ـ توزیع پوشاک و مواد خوراکی در مهمانشهرهای فارس و خوزستان ـ تأمین آب آشامیدنی در مهمانشهرهای اباذر ازنا، شهید‌اشرفی اصفهانی دزفول ـ شهید‌بهشتی دزفول ـ سروستان فارس ـ شهید‌دستغیب جهرم ـ نبی‌نجار گتونه و مناطق پناهندنشین نبی اکرم اهواز و خضیره شوش ـ احداث توالت بهداشتی در مناطق نبی اکرم و خضیره و مهمانشهرهای نبی نجار گتونه و شهید بهشتی دزفول ـ جمع‌آوری و دفع زباله از طریق خرید و واگذاری نیسان زباله‌کش در مهمانشهرهای خوزستان و شهید‌غریبی اراک ـ جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب در مهمانشهرهای خوزستان ـ احداث مرکز عرضه بهداشتی مواد غذائی در مهمانشهر سروستان جهرم ـ تأسیس 13 واحد آموزشی در مهمانشهرها
طرحهای در دست اجرا: پروژه‌های بهبود وضعیت پناهندگان افغان از طریق اعطای کمکهای بهداشتی درمانی در مناطق‌التیمور و طبرسی در حاشیه مشهد ـ منطقه گلستان در رباط‌کریم و اردوگاههای نیاتک (زاهدان) و رفسنجان (کرمان)ـ ساوه و سمنان تربیت رابطین بهداشت افغانی در رباط‌کریم شهریار و طبرسی مشهد ـ بهبود طرح جمع‌آوری و دفع زباله با خرید 3 دستگاه وانت نیسان زباله‌کش در سه اردوگاه ـ تقویت سیستم آبرسانی در اردوگاهها ـ توزیع مواد غذائی میان کودکان ـ مادران باردار و زنان شیرده و توزیع شیر‌خشک در زاهدان و زابل و اردوگاه نیاتک
برنامه‌های آینده: آموزش بهداشتی به داوطلبان زن از طریق آموزشهای کلاسیک کوتاه‌مدت و میان مدت برای کار در مراکز بهداشتی داخل افغانستان



9. مؤسسه خیریه سامیریتنز پرس
Samaritans Purse

آغاز فعالیت در ایران از 1381 تلفاکس: 3230432 - 0541
آدرس نمایندگی در ایران: زاهدان ـ خیابان دانشگاه 14 ـ پلاک 77
زمینه‌های فعالیت: امدادرسانی در بلایای طبیعی ـ توزیع هدایای مردمی
طرحهای اجرا شده: پرداخت هزینه ساخت مخازن بتنی برای کمک به زلزله‌زدگان قزوین ـ تهیه لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان آوج و آبگرم ـ مرمت بنای مدارس محروم سیستان و بلوچستان ـ ایجاد اشتغال برای بانوان بی‌سرپرست‌



10. مؤسسه ژاپنی نیکو
(nicco) Nippou International Cooperation for Community Development

آغاز فعالیت در ایران از سال 1381
آدرس نمایندگی در ایران: مشهد، گلشهر، خیابان گلریز ـ گلریز 9 ـ پلاک 34
تلفاکس: 2791554
زمینه‌های فعالیت: آموزش حرفه‌ای (حرفه‌آموزی)
طرح در دست اجرا: آموزش کامپیوتر به ساکنان منطقه 5 مشهد (افغانی)



11. مؤسسه خیریه امام باقر(ع)
آغاز فعالیت در ایران از سال 1373
آدرس دفتر نمایندگی در ایران: قم ـ‌ خیابان اراک ـ کوچه 15ـ پلاک 54
تلفن: 7742603 – 7745281 – 7730829 (0251)
فاکس: 7745280-0251
زمینه فعالیت: توزیع کمکهای خیریه نقدی و جنسی و وجوه شرعیه در داخل و خارج اردوگاهها
طرحهای اجراء شده: اعطای وام ـ کمک‌رسانی نقدی به بیماران سرپائی و بستری در بیمارستان ـ هدایا برای نوعروسان و نوزادان ـ مساعدت به هیأتهای مذهبی ـ کمک به طلاب علوم دینی ـ کمک نقدی برای تأمین هزینه‌های کفن و دفن ـ امداد‌رسانی به حادثه دیدگان از زلزله‌ خراسان
طرحهای در دست اجراء: توزیع کمکهای نقدی و جنسی به پناهندگان نیازمند مهمانشهرهای کشور



12. مؤسسه نجات بین‌المللی(بحرالعلوم)
Relief International

آغاز فعالیت در ایران از سال 1374
آدرس دفتر نمایندگی در ایران: قم ـ دور شهرـ خیابان 19 ـ پلاک 4 ـ طبقه سوم
تلفن: 7737025 -0251
فاکس: 2929269-0251
زمینه فعالیت: ارایه کمکهای اجرائی از قبیل احداث مدرسه و مسجد در اردوگاههای اسکان پناهندگان عراقی ـ توزیع مواد غذایی و پوشاک در مهمانشهرها
طرحهای اجراء شده: پخش مواد غذائی و پوشاک در مهمانشهرها ـ تأسیس مسجد در مهمانشهر جهرم ـ تأسیس پارک در مهمانشهرهای جهرم و اراک (در حال حاضر غیرفعال)ـ تأسیس مهدکودک در مهمانشهرهای جهرم و نبی‌نجار گتونه



13. انجمن ایرانی حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
آدرس: تهران ـ چیذر ـ میدان ندا ـ شماره 36
تلفن: 213946 تلفاکس: 2201312
نوع فعالیت: حمایت مالی از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان
طرحهای اجرا شده (در امور پناهندگان): پروژه ارایه خدمات پزشکی به 150 نفر مبتلا به سرطان (در سال 79) و پروژه مساعدت به 200 کودک پناهنده مبتلا به سرطان (در سالهای 80 و 81)



14. انجمن ایرانی تنظیم خانواده جمهوری اسلامی ایران
آدرس: تهران ـ خیابان میرداماد ـ میدان محسنی ـ کوچه بهروز ـ کوچه 8 ـ پلاک 1/2 طبقه چهارم
تلفن: 2223944 فاکس: 2257746
وب سایت: http://www.fpairi.org
پست الکترونیک: INFO@FPAIRI.ORG
نوع فعالیت: توسعه اطلاعات ـ آموزشها و ارتباطات در زمینه بهداشت باروری ـ ارتقاء کیفیت خدمات تنظیم خانواده در واحدهای بهداشتی، درمانی
طرحهای اجرا شده (در امور پناهندگان): برگزاری دوره‌های بهداشت باروری برای مهاجرین ـ اجرای کارگاههای آموزشی و طرحهای تحقیقاتی در رابطه با ارزیابی ارایه خدمات بهداشتی در پایگاههای ارایه دهنده خدمات به پناهندگان افغانی و ارتقاء میزان نگرش و آگاهی مهاجرین افغانی در مورد بلوغ و بهداشت باروری



15. انجمن ایرانی پژوهشهای آموزشی پویا
آدرس: تهران ـ خیابان ستارخان ـ بین فلکه اول صادقیه و چهارراه خسرو ـ مجتمع تجاری کیش ـ پلاک 834 ـ واحد 39
تلفن: 4231475 فاکس: 4231474
Email: pooyango@hotmail.com
نوع فعالیت: انجام پژوهش ـ تشکیل کارگاه آموزشی ـ تشکیل نمایشگاه تخصصی در زمینه آموزش و پرورش.
طرحهای اجرا شده و در دست اجرا (در امور مهاجرین خارجی): پروژه مشترک با کمیساریا در‌خصوص اعطای بورسیه تحصیلی توسط دافی به دانشجویان پناهنده افغانی (دافی: برنامه علمی ـ آموزشی پناهندگان آلبرت انیشتین)



16. انجمن ایرانی حمایت و یاری آسیب‌دیدگان اجتماعی (احیاء ارزشها)
آدرس: تهران ـ خیابان کارگر شمالی ـ بالاتر از میدان انقلاب ـ بعد از چهارراه فرصت ـ کوچه جواهری ـ پلاک 40
تلفن: 8 و6935537 فاکس: 6935533
Web site: www.spasdi.org
Email: info@spasdi.org
نوع فعالیت: ارایه کمکهای مالی ـ آموزشی و اشتغالزائی
طرحهای اجرا شده (در رابطه با مهاجرین و پناهندگان خارجی): طرح شناخت کمی و کیفی حضور کودکان افغانی در شهر تهران ـ پروژه خدمات اجتماعی از طریق کمک‌رسانی به گروههای آسیب‌پذیر افغانی و عراقی با انجام مصاحبه



17 بنیاد ایرانی خیریه بین‌المللی امداد جهان
International Word Relief Foundation (WRF)

آدرس: تهران ـ خیابان سهروردی شمالی ـ میدان شهید قندی ـ خیابان شهید قندی ـ کوچه پنجم ـ پلاک 22 ـ طبقه همکف
تلفن: 8504745 – 8769352
Email: WRFP@charity-mail.com
زمینه و نوع فعالیت: کمکهای مالی و اشتغالزائی، فرهنگی، آموزش حرفه‌ای ـ مطالعه و تحقیق در امور مهاجرتهای داخلی و بین‌المللی.
طرحهای اجرا شده (در رابطه با مهاجرین و پناهندگان خارجی): آموزش فنی و حرفه‌ای 200 نفر از اتباع افغانی
* طرحهای مورد نظر در آینده: طرح مشترک با بهزیستی برای حمایت از کودکان خیابانی



18. مؤسسه خیریه آناتولی
Anatolian Development Foundation

آدرس دفتر نمایندگی در ایران: زاهدان ـ خیابان دکتر شریعتی ـ آپارتمان صبا
(آغاز فعالیت در بحران افغانستان ـ عمده فعالیت در داخل افغانستان)
تلفاکس: 3213218-0541
زمینه‌های فعالیت: کمکهای ضروری انساندوستانه و بازسازی
طرحهای اجرا شده: اعطای کمکهای ضروری و اولیه به اتباع افغانی در داخل خاک افغانستان از جمله تهیه و ارسال میز و نیمکت مدارس ـ کولر گازی ـ ؟در و احداث حمام زنانه 10 نمره‌ای در زرنج افغانستان



19. سازمان ورلد ویژن
World Vision

(آغاز فعالیت در بحران افغانستان ـ عمده فعالیت در داخل افغانستان)
آدرس دفتر نمایندگی در ایران: مشهد ـ بلوار ملک‌آباد ـ شماره 385
تلفاکس: 7623066-0511
* زمینه‌های فعالیت: امدادرسانی به آوارگان
طرحهای اجرا شده: حمل و نقل افاغنه از مشهد به داخل افغانستان و توزیع زیراندازهای پلاستیکی و پتو و تانکرهای آب و امضاء برنامه‌های مشترک با IOM (سازمان بین‌المللی مهاجرت) و هلال‌احمر ج.ا.ا در‌خصوص خرید اقلام مورد نیاز در داخل ایران و انتقال به افغانستان



  
 نشست سیاسی مذهبی محرم و ششم جدی (دی ماه)، سالگرد تجاوز شوروی سابق به افغانستان، با حضور کارشناسان حوزه و دانشگاه و مسئولین هیئت های تحت پوشش در محل دفتر بنیاد علمی فرهنگی کوثر (افغانستان) در تهران برگزار شد.




---- حمایت و پیروی از اصل مسلم ولایت فقیه و آرمانهای امام خمینی «ره»، محکومیت هتک حرمت آن رهبر فرزانه و فقید جهان اسلام و افشاگری فتن? زمان و دشمنان انقلاب اسلامی و رهبری معظم آن، در پایان نشست مذکور مورد بحث و تاکید قرار گرفت.
آقای دکتر ظهری حسینی مجری برنامه و رئیس بنیاد علمی فرهنگی کوثر در کابل ضمن تشکر از حضور مهمانان جلسه با طرح موضوعات مورد بحث و سوال های تحلیلی در زمینه محرم و عاشورا وسالگرد ششم جدی(دی ماه1358) اظهار داشت:
مکتب عاشورا و محرم درسهای بزرگی برای امت مسلمان ارئه داده است که با این شعائر انسانها در طول تاریخ "کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ ارض کربَلا" را عملاً درک می کنند.
امروز بعد از30سال هنوز شاهد حضور نیروهای خارجی و متجاوز به نوع دیگرآن، در کشور هستیم که با تکرارتاریخ، اینبار به اصطلاح مخالف اشغالگری سابق وضد آن، خود سردمدار اشغال با سند قانونی و نه تنها مخالفت جامعه جهانی بلکه با حمایت آنها مردم مظلوم و بی دفاع مارا مورد هدف قرار داده و اهداف منطقه ای و استراتیژیکی خود را دنبال میکند.
وی با طرح سوال هائی همانند تشابه و نوع مبارز? امروز وابعاد علمی، تحلیلی و فرهنگی آن با الگو از نهضت عاشورا، موضوعات مورد بحث جلسه را ارائه کرد.
در این نشست که با حضور جمعی از مسئولین فرهنگی و جهادی افغانستان اعم از شیعه و سنی دایر شد، کارشناسان، سالگرد تجاوز شوروی سابق به کشور و تصادف امسال این روز با روز عاشورا را رسالت بزرگ کنونی ما در مقایسه با تجاوزات نیروهای خارجی به افغانستان مهم تلقی کرده و در ایام مراسم عزاداری ها و در سخنرانی های اعضاء بر تشریح و باز کردن موضوعات فوق برای مردم و روشن ساختن خط حق و باطل و افشای اختلاف افگنی های دشمنان اسلام وحفظ وحدت شیعه و سنی درجامعه تأکید کردند.
آقای مولوی سروری عضو موسس بنیاد کوثر و مسئول دفتر هرات، که تازه ازمرکز وحی و مراسم حج برگشته اند با قرائت قرانکریم و افتتاح جلسه، از هیئت های عزاداری تحت سرپرستی ایشان یاد آور شده ودر ادامه شش جدی را نقطه عطف و مهم تاریخ کشور دانسته وتحولات داخلی، منطقه ای و بین المللی بعد از آن را تحلیل ونتیجه این روز سیاه را برای دشمن اشغالگر ننگ، خسران، فرار و ترک افغانستان با خجالت و سر افکندگی و برای ملت مسلمان ما افتخار بزرگ شکست قدرت افسانوی شرق و ایجاد بذز محبت، دوستی ووحدت که نتیجه آن پیروزی انقلاب اسلامی بود دانستند و یادآور شدند،همین امر دشمن امروز را باطرح مسایل اختلافی ونفاق و وجود طالبان به حضور وسیع و اشغالی دیگر جدی ساخته است که یقینا این توطئه و مکر هم بزودی محکوم به شکست خواهد بود.
آقای دکتر میری کارشناس سیاسی و نویسنده افغانی روزنامه اطلاعات، نیز تحلیل و صحبت مشروحی داشتند که در ادامه خواهد آمد.
آقای افضلی رایزن سابق فرهنگی سفارت افغانستان در تهران و از نیروهای جهادی، با آمادگی کامل در پخش ونشر ارزش های مطروحه و حضور در مراسم مورد نظر از شش جدی و عاشورای خونین امروز کشور یاد کردند که شرح آن در ادامه خواهد آمد.
آقای مقدم از کارشناسان و مسئولین فرهنگی، حاجی آقای قاسمی، حاجی آقای رهبر، آقای حسینی موسسه منادیان همبستگی، آقای مهدی زاده و جمعی دیگر از مسئولین فرهنگی و جهادی و مسئولین هیئت های مذهبی حاضر در جلسه بودند که به اتفاق آراء نسبت به پیروی از ولایت فقیه و افشای توطئه دشمنان اسلام و متجاوزین شرق و غرب به حقوق ملتها و تشابه 6 جدی وشرایط امروز در کشور با تغیر وسخت تر شدن نوع آن بر محوریت صحبتهای محرم و عاشورا صحبت کردند.
بنیاد کوثر و حاضرین، حوادث اخیر بعد از انتخابات جمهوری اسلامی ایران و هتک حرمت به ساحت مبارک امام راحل خمینی عزیز(ره) را در راستای دخالت دولتهای استکباری خارجی و در رأس آن آمریکا و انگلیس دانسته و محکوم کردند.
مشروح تحلیل های مقایسه ای 6جدی و هجوم امروز آمریکا و ناتو، در این نشست که با تعیین سخنرانان مراسم عزاداری های اباعبدالله الحسین(ع) پایان یافت، بزودی به نشر خواهد رسید.


  
مشقی دیگر برای منطقه خاورمیانه درگذار از شرایط حساسی است. دو انتخابات مهم در دو کشور هم‌جوار هم در شرف انجام است. دو کشوری که چشم جامعه جهانی به روی آنها است. از یک‌سو ایران با چالش‌های عمده غرب مواجه است و در سویی دیگر افغانستان برآیند توجه جامعه جهانی و نوک پیکان مبارزه با پدیده شوم تروریسم بشمار می‌رود. در این بین برگزاری دومین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ کشور افغانستان از اهمیتی خاص بر خوردار خواهد بود. اراده خلل‌ناپذیر جامعه جهانی در بر‌قراری صلح در افغانستان و ریشه‌کنی جریان طالبانیسم و تروریسم، جامعه سنتی و قبیله‌ای افغانستان را به مرحله‌ای از دموکراسی پیش برده تا پس از گذشت حدود هفت سال سومین انتخابات سراسری با تمامی مشکلات خاص افغانستان در قالب دومین انتخابات ریاست جمهوری در پیش روی این کشور قرار بگیرد.دو انتخابات گذشته سبب شد تا کمسیون مستقل برگزاری انتخابات که نهادی غیر دولتی و مجری انتخابات است، با بکارگیری تجارب انتخابات اول ریاست جمهوری و انتخابات پارلمان افغانستان مسیر هموارتری را در راستای مراحل اجرایی برگزاری سومین انتخابات پیش رو داشته باشد. هزینه برگزاری انتخابات ریاست جمهورى و شوراهاى ولایتى که هم زمان برگزار می‌شوند، 232 میلیون دلار برآورد شده‌است و هم اکنون این کمیسیون با 70 میلیون دلار کمبود این بودجه مواجه است. قرار است تمامی این مبلغ از جانب ایالات متحده امریکا، سوئیس و تعداد دیگری از کشورهای کمک‌کننده پرداخت شود.

انتخابات در افغانستان 20 آگوست2009 (29مرداد سال جاری) برگذار می‌شود و تاریخ ثبت‌نام داوطلبان از روز 25 آوریل تا 8 می 2009 ( 5 تا 18 اردیبهشت)ادامه خواهد ‌داشت. طبق اعلام زکریا بارکزی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، در انتخابات قبلى ریاست جمهورى در سال 2004 تعداد 12.5 میلیون نفر واجدین شرایط رای دهی ثبت‌نام کرده بودند و در دور دوم تاکنون 4.5 میلیون نفر دیگر نیز به این تعداد اضافه شده است که مجموع رای‌دهندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی سال 2009 را به 17 میلیون نفر رسانده است .

در راه برگزاری این انتخابات بزرگترین مشکل پیش‌رو امنیت انتخابات است. در این راستا مقرر شده‌است، شمار سربازان افغانستانی در اردوی ملی (ارتش) این کشور تا قبل از برگزاری انتخابات از 85 هزار نفر به 95 هزار نفر افزایش یابد. همچنین نیروهای نظامی خارجی مستقر در افغانستان شامل ناتو – ایساف و نیروهای آمریکایی بالغ بر70 هزار نفر است و قرار است حدود 20 هزار نیروی دیگر از جانب ایالات متحده به این نیرو‌ها اضافه شود. از سوی دیگر سران ناتو وعده اعزام 5 هزار نفر و بریتانیا نیز اعزام 3 هزار نیروی کمکی دیگر را جهت برقراری امنیت در جریان برگزاری انتخابات افغانستان داده‌اند .

بدلیل وجود جریانات و تعصبات قومیتی و مذهبی در افغانستان نتیجه رقابتهای انتخاباتی، در واقع نوعی برآیند توافقات واعتلافات بین گروه‌های مختلف قومی و مذهبی خواهد بود . سالها نبرد مسلحانه گروه‌های مجاهدین بر ضد دولت‌های دست‌نشانده و اشغال آن کشور توسط شوروی سابق منجر به تشکیل هسته‌های نامنظم نظامی گردید و کشماکش‌های متعدد گروه‌های مجاهدین افغان پس از در دست گرفتن قدرت و نفوذ، رقابت شدید کشورهای همسایه افغانستان و کشورهایی دارای حضور نظامی در آن کشور، روند انتخابات در این کشور را پیچیده‌تر کرد، بطوری‌که شاید در هیچ جای دیگری در جهان تحلیل انتخابات ریاست جمهوری به دشواری افغانستان نبوده وکارشناسان علوم سیاسی و تحلیلگران، در ارائه نظرات وبررسی شرایط با گزینه‌های متعدد مواجه نباشد.

آیا انتخابات پیش رو و نتایج آن مشکلات سیاسی و اجمتاعی افغانستان را دامن خواهد زد؟ 

 این پرسشی است که پاسخ به آن راه را برای تحلیلگران انتخابات افغانستان باز می‌کند .

از سلسله عوامل موثر در تعیین سرنوشت دومین انتخابات ریاست جمهوری می‌توان از قومیت، احزاب سیاسی، گروههای مذهبی، کشورهای همسایه و کشورهایی که در پوشش ناتو و آیساف در افغانستان بسر می برند و.... نام برد .

از اقوام مهم افغانستان می‌توان قوم پشتون، تاجیک، هزاره و ازبک نام برد که عموماً رقابت عمده سیاسی و انتخاباتی بین دو قوم تاجیک و پشتون رقم می‌خورد و سایر گروه‌های قومی با پیوستن به این دو گروه و یا ایجاد ائتلافات چند قومی بین کاندیداهای انتخاباتی در این عرصه ظاهر می‌شوند.

در بین احزاب سیاسی افغانستان، از جریانات سیاسی تاثیرگذار در افغانستان گروه‌های مجاهدین افغان هستند. گـروه‌هایی که پس از سال‌ها مبارزه و یک تجربه ناموفق در اداره دولت (دولت مجاهدین به ریاست استاد برهان الدین ربانی1992)، در قالـب اتحاد شمال، پس از حـمله نظامی آمریکا بر علیه طالبان، وارد کابل شدند و با پایبندی به توافقات اجلاس بن به تاریخ 22 دسامبر 2001 رئیس دولت موقت را به رسمیت شناختند و سپس در لویی جرگه اضطراری نیز از آن حمایت کردند. مجاهدین پس از زمین گذاشتن اسلحه و سلاح‌های خود و ورود به عرصه سیاست با دیدگاه امروزی و دمکراتیک به بازیگران مهم سیاست تبدیل شدند و با پایه‌ریزی و تبدیل و تحول گروه‌های خود از شکل نظامی به شکل سیاسی، در عرصه‌های فعالیت مدرن سیاسی وارد شده وهرکدام سهم خود را در دولت مطالبه کردند. حمایت گروه‌های پر قوت مجاهدین در انتخابات اول ریاست جمهوری افغانستان از آقای کرزای بود که این مسئله مهمترین عامل موفقیت وی در پیروزی در انتخابات به شمار می‌رود. پس از پیروزی آقای کرزای در انتخابات اول ریاست جمهوری، گوناگون‌اندیشان در بین گروه‌های مجاهدین سابق و احزاب سیاسی فعلی با نشر روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها و حتی در اختیار داشتن رادیو و تلویزیون مستقل به جلب آرای مردم پرداختند و در انتخابات پارلمان هریک با توجه به میزان نفوذ و مقبولیت خود موفق به کسب صندلی در پارلمان شدند. در پروسه انتخاب ریاست پارلمان ائتلافات میان چند حزب از احزاب مهم مجاهدین، ریاست پارلمان را برای آقای یونس قانونی به ارمغان آورد.

این رقابت تنگاتنگ و به دنبال آن مشکلات بین پارلمان و دولت و سپس عدم تامین خواسته‌های مجاهدین در نحوه اداره حکومت و کنار گذاشته شدن مجاهدین شاخص از کابینه دولت و پستهای کلیدی و جایگزینی آنان با افرادی که بدلیل سال‌ها مهاجرت در غرب دارای تفکرات متفاوت با جامعه افغان شده بودند، سبب شد احزاب مشهور به مجاهدین افغان که از اقوام مختلف نیز بودند، گرداگرد یک تشکل جمع شده و یک اتحاد جدید را به‌وجود آورند. این اتحاد جبهه ملی افغانستان نام گرفت. جبهه ملی افغانستان استاد برهان الدین ربانی از بنیان‌گذاران ورهبران مجاهدین را بعنوان رئیس این جبهه انتخاب کرد. همچنین از اعضای مهم این جبهه می‌توان به احمدضیاء مسعود برادر احمد شاه مسعود سردار بزرگ افغانستان و معاون اول رئیس جمهور کرزای ، مارشال فهیم جانشین احمد شاه مسعود در جبهه متحد شمال و معاون اول آقای کرزای در دوران حکومت موقت و انتقالی، یونس قانونی رئیس پارلمان افغانستان و .... اشاره کرد.

 جبهه ملی افغانستان از ابتدا مخالفت خود را با سیاست‌های دولت آقای کرزای اعلام کرد. از ابتدا مشخص بود که این تشکل صندلی ریاست جمهوری را نشان گرفته است. گمانه‌زنی‌هایی نیز درباره حمایت جبهه ملی از معرفی یکی از اعضای خود در این انتخابات خبر می‌داد. اما جبهه ملی که از ابتدای شکل‌گیری، هدف خود را تشکیل این نهاد جدید سیاسی برای رفع بحران‌هایی که دامنگیر دولت بود و هیچ سازمان و حزبی نمی‌توانست به تنهایی آن را حل کند، معرفی کرد. این درحالی است که ترکیب جبهه ملی بگونه‌ای است که طیف گسترده‌ای از برخی عناصر منفرد و گروه‌های جهادی، منطقه‌ای و چپگرای دیروزی را در یک محور عملگرای سیاسی گردهم آورد. بملاحظه این ترکیب می‌توان دریافت که موسسان آن پایبند قواعد خشک ایدئولوژیک گذشته نیستند و بتدریج فضای بازتر سیاسی را برپایه همگرائی‌های ملی و منطقه‌ای درافغانستان، جایگزین بدگمانی‌ها و بدبینی‌های گذشته کرده‌اند.

این روند تا آنجا ادامه پیدا کرد که این جبهه فردی را خارج از گروه بعنوان نامزد مورد حمایت جبهه ملی در انتخابات معرفی کرد. این درحالی است که صحبت‌ها و شنیده‌ها بر گرداگرد انتخاب مارشال فهیم و یا احمد ضیاء مسعود توسط جبهه ملی دور می‌زد. اما سرانجام دکتر عبدالله عبدالله، سخنگوی ائتلاف شمال و از مجاهدین باسابقه توسط جبهه ملی بعنوان کاندیدای این گروه معرفی شد و این امر موجبات نارضایتی مارشال فهیم را فراهم ساخت و حتی به قیمت از دست‌دادن وزنه‌ای مانند فهیم برای جبهه ملی تمام شد.

دکتر عبدالله در حدود 50 سال پیش در ولایت پنجشیراز پدر پشتون ومادر تاجیک بدنیا آمده‌است. او تحصیلات عالى‌اش را درانستیتیوی طب کابل به پایان رساند ودر دوران جهاد علیه روس‌ها یکى از یاران وفادار به احمدشاه مسعود بود ومسئولیت روابط خارجى او را به عهده داشت. دکتر عبدالله طى سالهاى 1996 تا 2000 مسئولیت وزارت خارجه دولت مجاهدین را عهده‌دار بود.

دکتر عبدالله یکى از امضا‌کنندگان فیصله تاریخى بن است و در دوره‌هاى موقت، انتقالى وانتخابى وزیر خارجه جمهورى اسلامى افغانستان بود. آقاى عبدالله از دوسال پیش فعالیت‌هاى مستقل سیاسى خود را آغاز کرده است و موفق شد عنوان رئیس جرگه امن منطقه‌اى را از رئیس جمهورافغانستان، بگیرد.

دکتر عبدالله با اینکه پدرش پشتون است اما ازآنجا که در منطقه پنجشیر و از مادری تاجیک متولد شده‌است، وی را از قوم تاجیک به شمار می‌آورند. طبق قانون اساسی افغانستان هر کاندیدا باید معاون‌های اول و دوم خود را هنگام ثبت نام معرفی کند. عموماً نامزدهای ریاست جمهوری و جریانات سیاسی درانتخابات افغانستان باید کوشش کنند آرای اقوام مطرح را نیز به‌دست آورند و در راستای جلب آرای سایر اقوام معاونین خود را از بین گروههای قومیتی دیگر انتخاب کنند. هرچند تا کنون دکتر عبدالله رسماً معاون‌های خود را معرفی نکرده‌است اما گمان می‌رود معاون‌های او ازبین رهبران و یا سیاستمداران پشتون و هزاره انتخاب شوند تا وی همراهی نسبی آرای این اقوام را نیز به همراه داشته‌باشد.

از سوی دیگر رئیس جمهور در هفت سال گذشته دوران بسیار سخت و دشواری را پشت سر گذاشت. او با سختی‌های فراوان داخلی و خارجی، انواع حملات تروریستی نسبت به خود و شهروندان افغان، مطالبات بیش از توان و امکانات موجود در افقانستان از جانب مردم، بیکاری، مواد مخدر، تروریسم داخلی، تقابل مردم با نیروهای آیساف و ناتو، سهم‌خواهی‌های معقول و غیر معقول مجاهدین سابق و احزاب و دهها مورد دیگر رو‌به‌رو بود و همین امر موجب کاهش اقبال مردم نسبت به او شده است. هرچند موضع‌گیری‌های اخیر وی در مواجعه با اعتراضات مردم در حملات نیروهای اعتلاف و کشته شدن غیر نظامیان و تائید قانون احوال شخصیه اهل تشیع قدری به بازسازی چهره وی کمک کرد. اما بخشی از تبلیغات بر ضد وی از جانب کشورهایی است که در افغانستان حضور نظامی دارند و ناکامی‌های سال‌های اخیر خود به سوء مدیریت کرزای مرتبط می‌دانند.

آقای کرزای بطور رسمی حضور خود در انتخابات را اعلام کرده‌است. با توجه به مشکلات به وجود آمده بین آقای کرزای و احمد ضیاءمسعود، معاون اول آقای کرزای و پیوستن آقای مسعود به جبهه ملی، رییس جمهور باید به فکر تعیین معاون اول دیگری باشد. البته به‌نظر می‌رسد مطابق بر منطق سیاسی و اجتماعی افغانستان کرزای که یک پشتون است، معاون اول خود را از بزرگان و یا رهبران تاجیک انتخاب کند و توافقاتی را با مارشال فهیم رقم بزند. در خصوص معاون دوم آقای کرزای گمانه زنی ادامه دارد. آقای کریم خلیلی از سران اهل تشیع و هزاره افغانستان که در حال حاظر معاون دوم رئیس جمهور است، محبوبیتش در بین پاره‌ای از مردم کاهش پیدا کرده‌است، اما هنوز گزینه‌ای مناسب برای تکمیل تیم کاری آقای کرزای است. تا کنون بالغ بر 50 نفر برای نامزدی ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده‌اند اما در بین سایر افراد مطرح آقای زلمای خلیلزاد تا کنون ثبت نام نکرده است و حتی از اظهارنظر صریح درباره کاندیداتوری خود، خودداری کرده‌است اما در ولایات جنوبی افغانستان ستادهایی به حمایت از وی تشکیل شده و مبالغی نیز بین سران برخی از قبایل جهت ساماندهی فعالیت‌های ستادها وی توزیع شده‌است. ورود وی در طی روزهای گذشته به کابل بعنوان آمادگی وی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به حساب می‌آید . منابع آگاه و نزدیک به خلیلزاد از دکتر اسپنتا، وزیر امور خارجه فعلی و تاجیک، بعنوان معاون اول واحسان‌الله بیات، رئیس شرکت موبایل افغان بى‌سیم و شبکه تلویزیونى خصوصی آریانا بعنوان معاون دوم وی نام برده‌اند.

اما زلمای خلیل‌زاد کیست؟
خلیل‌زاد در سال 1951 از پدرى پشتون و مادرى تاجیک در شهر مزار شریف افغانستان به دنیا آمد. پدر وى مشاور دربار ظاهرشاه پادشاه سابق افغانستان بود . پس از اتمام دوران دبیرستان در کابل، وى موفق به راهیابى به یک دانشگاه آمریکایى در بیروت شد که نهایتا با مدرک دکتراى علوم سیاسى از دانشگاه شیکاگو در آمریکا در سال 1979 فارغ‌التحصیل شد.

در دهه بعد، وى استادیار دانشگاه کلمبیا و مدیر اجرایى کمیته دوستان افغانستان بود؛ گروهى که از مجاهدین افغان در جنگ با شوروى حمایت مى‌کرد. از سال 1985 پس از کسب تابعیت آمریکاوی تا سال1989 در وزارت امور خارجه آمریکا به عنوان مشاور ویژه وزیر در مورد جنگ ایران و عراق و افغانستان و شوروى مشغول به کار بود. او جزو گروه کوچکى از سیاستمداران بود که موفق شدند با فشار بر دولت ریگان، تجهیزات جنگى زیادى براى نیروهاى مبارز افغانستان علیه اتحاد جماهیر شوروى فراهم کنند.

بعد از سقوط طالبان، پس از آنکه ظاهر شاه پادشاه پیر افغانستان در کنفرانس گروههاى افغانى در بن به دلیل کهولت سن از پذیرش قدرت امتناع کرد، آمریکا به خلیل‌زاد اختیار تام داد که به عنوان نمایند ویژه بوش، شخصى را براى ریاست دولت انتقالى پیشنهاد دهد که این امر در نهایت به انتصاب حامد کرزاى همکار سابق زلماى در شرکت نفتى یونوکال، به عنوان رئیس جمهور دولت موقت افغانستان منجر شد.

آقای خلیل‌زاد ازسال 2001 تا 2005 سفیر آمریکا در افغانستان و سپس از 2005 تا 2007 سفیر آمریکا در عراق و بعد از آن از سال 2007 تا آخرین روزهای ریاست جمهوری جرج بوش سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بود .

خلیل‌زاد در طول سال‌ها، چند کتاب را ویرایش کرد؛ که می‌توان به ارزیابى استراتژیک نقش متحول‌شده اطلاعات در جنگ، آمریکا و آسیا از دیدگاه یک استراتژاى جدید و ساختار زور و قدرت‌هاى فضایى در قرن 21 اشاره کرد. وى همچنین به همراه همسرش که اتریشی است، کتاب دولت خدا، جمهورى اسلامى ایران را نوشت.

از افراد دیگر مورد توجه در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می توان به مصطفی ظاهر نواده ظاهرشاه و اشرف غنی احمد زی وزیر مالیه سابق دولت آقای کرزی که هر دو از اقوام پشتون هستند اشاره نمود.

حال باید منتظر ماند تا شاهد این رقابت حساس درروزهای آینده بود که آیا در تاریخ افغانستان حکومت برای بار سوم به دست تاجیکان افغانستان خواهد افتاد؟ وآیاتاریخ پس از دو حاکمیت ناموفق تاجیکان درسال 1929 که حبیب کلکانی ملقب به بچه سقا و ریاست جمهوری منتخب لویی جرگه سال 1992 برهان الدین ربانی که هر دو مورد با عدم توفیق در اداره حکومت مواجعه گشتند، شاهد سومین دولت تاجیک تبار در افغانستان خواهد بود و یا زعامت قوم پشتون که از زمان تشکیل حکومت و کشور مستقل افغانستان در سال 1747 توسط احمد شاه بابا درانی بوده همچنان باقی خواهد ماند .

هرچند یکی از عمده‌ترین مشکلات گذشته و حال افغانستان تفکرات قومیتی است و تلاش زعمای افغانستان وچهار چوب قانون اساسی در راستای فرایند ملت سازی و وحدت ملی است اما همچنان جامعه افغانستان با این معضل دست به گریبان است .

هومن دولتی کارشناس افغانستان است که در حال حاضر نیز در خصوص تحولات اخیر در افغانستان تحقیق می کند.

دموکراسی افغانستان
ادامه مطلب...

  
کریستین ساینس مانیتور: طی چند هفته اخیر تحولاتی که در زمینه امور افغانستان رخ داده نشان می دهد ایالات متحده در پی استفاده از استراتژی جدیدی برای مبارزه با طالبان است. تغییر فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان و تعیین ژنرال مک کریستال به سمت فرماندهی این نیروها همچنین آغاز برنامه افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان به میزان 17 هزار نفر جزء این تحولات محسوب می شود. کارشناسان معتقدند رشد تهدید طالبان در این کشور و نیز تحولات پاکستان از جمله عوامل موثر بر تغییر رویکرد آمریکا در قبال جنگ افغانستان بوده است. ژنرال مک کریستال در تازه ترین سخنان خود گفته است: «اوضاع افغانستان با توجه به ناآرامی های اخیر و نیز نزدیک شدن تاریخ انتخابات ریاست جمهوری بسیار جدی است. رشد نفوذ طالبان به گونه ای بوده که گویی طالبان دولتی در سایه است و نیروهای آن در مناطقی وسیع از این کشور در حال نفوذ به ساختار روستایی هستند. طالبان با اقدامات خود توانسته با ارعاب مردم و محدود کردن حکومت، ساختار زندگی مردم را تغییر دهد. این خطرناک ترین موضوع برای افغانستان است زیرا می تواند مانع اقدامات دولت برای برقراری امنیت و اقتدار و توسعه کشور شود. شبه نظامیان از فقر و ترس مردم تغذیه می شوند. به همین سبب چاره ای جز تغییر استراتژی وجود ندارد.»وضعیت کنونی در افغانستان یا وخیم تر خواهد شد یا از طریق تلاش های دولت بهبود پیدا خواهد کرد. در استراتژی جدید هدف شناسایی رهبران طالبان و دستگیری آنها از یک سو و قطع جریان درآمد طالبان یعنی تجارت مواد مخدر است. دولت جدید ایالات متحده اهدافی خاص و بزرگ را برای افغانستان تعیین کرده که مقابله با طالبان در پاکستان و افزایش نیروها در افغانستان از مهم ترین اصول آن است. حملات هوایی آمریکا به مناطقی که تصور می شود تجمع طالبان است در افغانستان و پاکستان با احتیاط بیشتری ادامه خواهد یافت. اما مهم ترین موضوع پایبندی جدی دولت این دو کشور در مبارزه با فساد مالی و فقر و زمینه سازی برای توسعه اقتصادی است.
بدون این اقدامات تلاش دیگر به نتیجه مورد نظر نخواهد رسید.

  

برگزاری روز جهانی زمین در وزارت زراعت: اعلان بند امیر بحیث اولین پارک ملی افغانستان

کابل: چهار شنبه، ??اپر?ل ????- روز جهانی زمین طی محفلی بزرگی از طرف وزارت زراعت،آبیاری و مالداری و اداره مستقل محیط زیست، به روز چهارشنبه، ? ثور ???? در تالار کانفرانس های وزارت زراعت،آبیاری و مالداری تجلیل گردید.

در محفلی که بدین مناسبت و به منظور اعلان نمودن بند امیر به حیث اولین پارک ملی افغانستان برگزار گردیده بود، علاوه بر جلالتمآب محمد آصف رحیمی وزیر زراعت، آبیاری ومالداری، محترم مصطفی ظاهر، رئیس ادار? حفاظت محیط زیست، محمد یوسف پشتون، وزیر انکشاف شهری، محترم فرانس ریچارد دونی، شازدافیر سفارت ایالات متحد? در افغانستان و محترمه صابره نوازی، رئیس? دفتر والی بامیان، بیشتر از سه صد تن نمایند? ادارات مختلف داخلی و خارجی اشتراک نموده بودند.

محفل با سخنان وزیر زراعت،آبیاری و مالداری آغاز گردید، وی طی سخنانش در مورد اهمیت روز جهانی زمین، اهمیت حفاظت از منابع طبیعی، و محیط زیست، و پلان های وزارت زراعت برای تنظیم منابع طبیعی کشور، و تنظیم مشارکتی و اجتماعی منابع طبیعی در کشور به حاضرین جلس? معلومات ارایه نمودند. وزیر زراعت تنظیم منابع طبیعی را یکی از چهار عرص? اساسی برنامه های چهارچوب ملی انکشاف زراعت خواند و راجع به پلان های وزارت زراعت در این زمینه، بویژه در زمین? تنظیم و نگهداری جنگلات، و علفچرها معلومات دادند.

سپس محترم مصطفی ظاهر، رئیس ادار? مستقل محیط زیست راجع به اهمیت حفاظت از محیط زیست، صحبت نمودند. وی بند امیر را به حیث اولین پارک ملی ساح? حفاظت شد? کشور اعلام نمود، و این امر را به حاضرین مجلس مبارک باد گفتند.

فرانس ریچارد دونی، شازدافیر سفارت ایالات متحده، محترمه صابره نوازی، و محمد یوسف پشتون، از سخنرانان دیگر این محفل بودند.

محفل به ساعت یازد? قبل از ظهر اختتام یافت


  
پیام تبریک رئیس جمهور به مناسبت روز ملی افغانستان


    رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی، فرا رسیدن روز ملی افغانستان را به حامد کرزای رئیس جمهور، دولت و ملت مسلمان و شریف افغانستان تبریک گفت.
    به گزارش دفتر امور رسانه های ریاست جمهوری، دکتر محمود احمدی نژاد در این پیام اظهار امیدواری کرد که در پرتو اراده سیاسی موجود و علاقه و اشتیاق ? ملت مسلمان و برادر ایران و افغانستان، مناسبات حسنه ? کشور، بیش از پیش توسعه و تحکیم یابد.
    رئیس جمهور همچنین در پیام دیگری انتخاب مجدد آقای «نگوین مین تریت» به عنوان رئیس جمهور ویتنام را به وی، دولت و ملت این کشور تبریک گفت.
  

گفتگوِ نادیه فضل از دویچه وله با بهارچوپان

دویچه وله: با توجه به این که بخش اعظم شهروندان افغانستان را جوانان تشکیل می دهند؛ جوانان چه نقشی درآینده ی سیاسی افغانستان دارند؟

احمد بهار چوپان: با یک نگاه کلی درتمام کشورها وبه گون? ویژ? آن درافغانستان، مبرهن می گردد که درطول تاریخ جوانان که به حق میراثداران امروزوگردانندگان چرخ ادار? فردای کشوراند دایماً منشای تحولات، دگرگونی ها وپیشرفتهای چشم گیردربخشهای گوناگون اعم ازسیاسی، اقتصادی، فرهنگی واجتماعی بوده اند.

 نقش جوانان درهمه عرصه ها تعین کننده وسازنده بوده است. اگرازگذشته های دورتاریخی صرف نظرنموده ونقش جوانان را دریک سد? اخیرکشورمان مورد پژوهش وارزیابی قراردهیم، بخوبی می توانیم پی ببریم که جوانان کشورمان دراین سد? پسین چه نقش وسازندگی داشته اند. ومنشای اثرچه دگرگونی هایی بوده اند.

ازآغازروشنگری تا ایجاد نهضت مشروطیت وبعداً پیروزی یک نظام سیاسی مترقی مبتنی بردید گاه وافکارمدرنیته وسرانجام فراچنگ آوردن استقلال وتأ مین حاکمیت سیاسی ملی ودارای اراد? خودی درده? دوم سد? بیست وآغازدوردوم فعالیت جوانان درفروپاشی حاکمیت مطلق? سلطنتی ظاهرشاهی وتشدید روشنگری فراگیرومتشکل درده? چهل وایجاد گروه های متعدد سیاسی با افکارواندیشه های نوین ودوران دفاع مقدس ازحریم مادروطن دربرابرتجاوزواشغال کشوروطرد دشمنان برون مرزی ازتجاوزگران شوروی تا سیاه اندیشان پنجابی، همه وهمه برمی گردد به نقش خلاق جوانان درراستای پاسداری ازارزشهای ملی وخود بودن است.

اگربخشی ازجوانان مشعلدارخرد ودانش وفرهنگ بوده اند، بخشی دیگربا نیروی توانمند جسمی خویش چرخ مؤلدیت را بگردش نهگداشته وگروه کثیری درسربازخانه ها وسنگرها ازحریم مقدس میهن حراست نموده اند. پس دریک جمله اگرخلاصه کنیم جوانان سازندگان راستین یک جامعه بوده وهیچ کس نمی تواند منکرخلاقیت آنان گردد.


دویچه وله: افغانستان یک کشور سنتی است، با وجود آن به نظرشما جامعه چقدرآماد? پذیرش دید گاه های جوانان است؟
 

احمد بهار چوپان: دراین جای تردیدی نیست که میان دید گاه جوانان وکهن سالان ولوکهن سالان دارای دانش ومعرفت، تضاد های آشکاری وجود دارد. این تضاد برخاسته ازمنطق زندگی ودوران متضادی است که طیفهای اجتماعی درآن دوره ها حیات بسرمی برند. فلسف? وجودی واستمرارزندگی انسانی بگونه ای رقم خورده است که هرنسلی فرزند زمان خود است وزمان سیرصعودی وپیشرونده دارد، زمان مطالبات خاص خودش را دارد که این خواست ازروانی وفکری گرفته تا نحو? برخورد به زندگی مادی، با مطالبات پیشین خود فرق دارد وازاینجاست که بروزتضاد ها میان نسل جوان ونسل پیشین امری است طبیعی وبدیهی. اما درپیوند با این که جامعه چقدرآماد? پذیرش دید گاه های جوانان است، برمی گردد به درج? آگاهی اجتماعی جوانان ازسنت وفرهنگ حاکم برجامعه. اگرجوانان هرقدرآگاهی ودرک منطقی ازسنت وفرهنگ جامعه داشته باشند وروانشناسی وجامعه شناختی جامع? خودرا خوبتردرک کنند، درکارپیاده نمودن خواستها واندیشه هایشان موفق ترخواهند بود واگرهرقدردچارفقرفرهنگی وجامعه شناختی جامع? خود باشند؛ به همان اندازه درجهت برآورده ساختن خواستهایشان دچارمشکل خواهند بود. اما منطق زندگی حکم میکند که خواست جوانان با همه دشواری هایی که پیش روی خود دارد، چون نیاززمان خویش است، باید تحقق پیدا کند.


دویچه وله:- برای تحقق اهداف وعملی شدن دیدگاه های خویش،جوانان خود دراین راستا چگونه باید عمل نمایند؟
 

احمد بهار چوپان: هرچند این پرسش می تواند پاسخ خودرا تا جایی درپرسش پیشین دریابد. اما اگربگون? مشخص ترپاسخ بگویم، نگاه من به این مسئله اینست که اگرجوانان می خواهند با واکنش منفی کمترمواجه گردیده ومنشای اثرمثبت وسازنده واقع گردند، پیش ازهمه باید ازتاریخ، فرهنگ وسنت دیرپای جامعه خود آگاهی دقیق پیدا نموده وازتجارب غنی گذشتگان خود درکارنوآوری عمیقاً بیاموزند ودرکارپیاده نمودن دید گاه های مفید وسازنده خویش طوری عمل نمایند که افکارواندیشه های حاکم برجامع? خویش را تخریش نکنند. ما تجارب ارزشمندی ازگذشتگان خود داریم که با وجود نظرات سازنده ونیک شان که همه درجهت آزادی ورفاه عموم ملی بود وهیچ نیتی جزخدمتگذاری نداشتند؛ اما نحو? عملکرد شان بگونه ای بود که با افکار، دیدگاه وسنت حاکم برجامعه درتضاد وتصادم واقع گردیده واین گونه برخورد سبب گردید که مردم سنت زد? جامع? ما نه تنها آرزوهای نیک خدمتگذاران? آنان را نپذیرند، که با اندک تحریکات سازمان یافته دشمنان بیرونی، برخواستهای انسانی وپیشرو آنان خط بطلان کشیده، بجای جا افتادن آن دید گاه های سازنده، جامعه را بیش ازپیش سنت زده نموده ودرعمق خرافات فرو برد. ازاینرو باورمن اینست که اگرنسل جوان وبخصوص آنانی که نیات خدمتگذارانه دارند، باید ازگذشته بیاموزند ودرراستای پیاده نمودن اهداف پیش رَو خود، میانه روی خرد ورزانه را پیشه نمایند.
 

دویچه وله:- بیداری سیاسی را درمیان جوانان چگونه می بینید؟
 

احمد بهار چوپان: دراین جای تردیدی نمی بینم که درج? بیداری سیاسی درمیان جوانان امروز، به مراتب بالاتر وفراگیرترازهرزمان دیگراست. بیش ازسی سال جنگ وخونریزی ومداخلات آشکارقدرتهای بزرگ ورنگارنگ جهان درافغانستان بزرگترین عامل بیداری سیاسی نه تنها درمیان جوانا ن، بلکه درمیان عام? مردم افغانستان است. دراین سی سال جنگ متداوم که بیشترین نیروی مصرفی آنرا جوانان تشکیل داده است، خود یکی ازمهم ترین ابزارهای بیداری سیاسی درمیان جوانان است. چون جوانان که بیشترازهرگروه وقشردیگری دربرابرزندگی حساس اند، حس کنجکاوی شان بیشترتحریک گردیده آنان را وا میدارد که نسبت به سرنوشت خویش که درگرداب جنگ گیرافتاده بیاندیشند وروی دلایل وانگیزه های آن تعمق کنند وبه یک خود آگاهی برسند وازخود بپرسند که عامل این ویرانگری کی ها اند وچرا این وضعیت جریان دارد وراه رهایی ازاین شب دشخوارگذر درچه عوامل وراه حل هایی نهفته است. این بزرگترین تکانه سیاسی وبیداری برای جوانان امروزاست که به آرامش وزندگی نیازمند ووابسته تراند.

تفاوت درمیان جوانان امروزوگذشته دراین است که درجه آگاهی دیروزیان منحصربه گروه های سیاسی محدودی بود که بطورزیرزمینی به فعالیتهای سیاسی می پرداختند ودانش آنها فراترازجزوه های دست نویس منحصربه روش ومکتب خاص نبود. اما امروزدرهمه زمینه ها بخصوص فراگیری دانش سیاسی وعلمی برای نسل جوان میسراست. ازکتب واخباروروزنامه گرفته تا رسانه های صوتی- تصویری وانترنیت درخدمت نسل جوان امروزقراردارد که این خود بزرگترین عامل بیداری سیاسی بطورگسترده می تواند درمیان نسل جوان باشد. اگردرنتیجه جنگ بسیاری جوانان ازنعمت دانش کتبی بی بهره ماندند، ازنظرشنوایی وسایل زیادی وجود دارد که به بیداری سیاسی آنها می تواند کمک نماید. ازنظرمن یکی ازویژه گی های منحصربه فرد درمیان جوانان امروزاینست که جوان امروزبه هرچیزی ازنظریه سیاسی ودانش ومکتب فکری تا باورهای عقیدتی با دید نقد مینگرد. جوانان امروزخلاف جوانان دیروزکه بیشتربینش تک بُعدی وتعبدی داشتند، کمتردچارتعصبات مکتبی بوده وبجای اندیشه های وارداتی دیکته شده، خرد ومغزخودرا بکاربرده، هیچ نگرشی ازقبل برایش پذیرفته شده نیست. جوانان امروزعلاوه برمسایل سیاسی، به فرهنگ وتاریخ وارزشهای ملی وهویت وخودشناسی ملی خویش بیشترمحشوراست که این نحو? نگرش درنسل پیشین کمترمشاهده می شود وپیرانه سران وسیاسیون پخته سال ما هم که امروزحرفی درزمینه های مختلف برای گفتن دارند، ناشی ازتجاربی است که درنتیجه ریخت وپاشهای ناشی ازاشتباهات گذشته برایشان دست داده وآنان را درطی سالهای پسین به این مهم متوجه ساخته است. من به جوانان امروزدرسازندگی فردای خوب متنوع وکثرت اندیشی بیشترباوردارم.


دویچه وله:- جوانانی که دربیرون ازافغانستان زندگی می کنند تا چه حد دراین زمینه تاثیرگذارند ویا اینکه کاملاً بی علاقه اند؟
 

احمد بهار چوپان: دراین جای تردیدی نیست که نقش جوانانی که درداخل افغانستان زندگی می کنند وازیک احساس عالی میهن پرستانه ودانش علمی وسیاسی برخورداراند، نسبت به جوانانی که درخارج زندگی می نمایند، به مراتب تاثیرگذارترومثبت تربه امراجتماعی است. چون پیوند مستقیم با مردم دارند وروزانه می توانند بخشی ازنیات معقول وسازنده شان را به گوش مردم برسانند. اما به هیچ وجه نمی توان منکرجوانان با درک وتاثیرگذارخارج ازافغانستان باشیم. صرف نظرازاین که عده ای ازجوانان مصروف تامین مخارج زندگی خویش اند وناگزیرباید دراین باره بیاندیشند، ولی یک عده ی محدود ی هم که درجنب تامین مخارج زندگی به کارروشنگری می پردازند، بنابرامکاناتی که درخارج وبخصوص درغرب ازنظروسایل روشنگری دارند، می توانند تاثیرات ژرفی را درجهت بیداری سیاسی جوانان داخلی بگذارند. جوانانی که درخارج هستند بنابرمصئونیتی که دارند، بهترمی توانند دست به افشای حقایقی بزنند که درداخل هنوززمینه آن فراهم نیست. ازجانب دیگرجوانان داخلی علاقمند به مسایل سیاسی بهترمیتوانند ازاین مقالات ونوشته های افشاگرانه ورهنمون شونده ازطریق سایتهای انترنیتی بهره ببرند. امروززمینه های ارتباط بطورگسترده فراهم است. ازاین نقطه نظراگربه مسایل مهم داخلی بنگریم، نقش جوانان با درک وبا احساسی که درخارج هستند مهم وقابل درک بوده وقطعاً می توانند تاثیرات ژرف ومثبتی را درجامعه افغانستان برجای گذاشته وازاین طریق رسالت میهنی خویش را به انجام برسانند.
 

دویچه وله: با سپاس از شما آقای احمد بهار چوپان
 


  
   مدیر وبلاگ
پایگاه اطلاع رسا نی سازمان بین المللی منادیان همبستگی (ICH)
(ICH) Institution of Correlation Herald s ((خداوند سرنوشت هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد مگر آنکه آنان خود دست به تغییر درونی خود زنند )) Monadiane Hambastegi Institute according to his long –term goal and its well wishes to help people of Afghanistan has started it is operation in 1385 to make a new culture And start charity to help have nots ( poor and poverty striken people ), and socially injured people (physically or psychologically ) as a result of war, and increasing education and culture and knowledge bases between people, and has helped and taken Some of immigrants and poverty-striken families under its coverage . موسسه منادیان همبستگی در راستای اهداف بلند مدت و خیرخواهانه برای مردم مهاجر فعالیت های خویش را جهت فرهنگ سازی و مددرسانی در خصوص مستمندان ،آسیب دیدگان اجتماعی (روحی و جسمی) ناشی از جنگ و همچنین ارتقای سطح علمی ،فرهنگی و اجتماعی آنان ،از سال 1385 آغاز به فعالیت نموده و تاکنون تعدادی از مهاجرین و خانواده های مستمند و بی سرپرست را تحت پوشش و مددرسانی قرار داده است .
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :11
کل بازدید : 125679
کل یاداشته ها : 80


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ        
       


نمایشگر آمار آلکسا