سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

شام شنبه تاریخ 30 ماه می از سوی استدیوی پامیر در یکی از تالار های بزرگ شهر بن آلمان دعوت بودم.
محفل توزیع آوارد یا نشانه ی افتخار به نوازندگان و شاعران بود.

جذابیت بیشتر این نشست، فرهنگ تقدیر کردن بود که در بین ما بسیار کم رایج بوده است. طبق معمول محفل یکی دو ساعت بعد از وقت تعیین شده آغاز یافت.

گردانندهء محفل دنیا پرکار مجری برنامه های « سوپر ستار » و « تشکر مننه » ی استدیوی پامیر بود که از طریق تلویزیون پیام افغان به نشر می رسد.

دنیا پرکار با خوانش چند پاراگراف در رابطه با توزیع آوارد، اسامی نوازندگان و شاعران را به خوانش می گرفت و به آن هایی که حضور داشتند یا بازماندگان و یا شاگردان شان نشانهء افتخار تقدیم می گردید. البته بیشتر آوارد ها را کسی تسلیم نشد چون بازماندگان شان در کشور های مختلف و یا داخل افغانستان اقامت داشتند و به دلایل گوناگون نمی توانستند حضور پیدا کنند، ولی از سوی گرداننده وعده داده شد که استدیوی پامیر در رساندن آوارد ها به خانواده های تقدیر شده گان غفلت نخواهد کرد.
آوارد ها از جانب دکتر اسدالله حبیب، پروفیسور حیدر داور و استاد شریف غزل توزیع می گردید.

اسامی آوارد گیرنده های:
استاد هاشم، دکتر اسدالله حبیب، استاد محمد عمر، استاد فقیر حسین،استاد احمد بخش، استاد فرید شکرگنجی، استاد شریف غزل، استاد لطیف ناظمی، ملنگ جان (شاعر پشتو)، هارون راعون، استاد غلام نبی، استاد سرور، استاد معراج الدین، عبدالله اعتمادی، استاد ملنگ نجرابی، خالد ارمان، ببرک وسا، کبیر هویدا و همایون.
البته معیار انتخاب شاعران، میزان همکاری شان با هنرمندان بود.

محفل برای نیم ساعت وقفهء غذا خوری تعطیل شد.

بخش دوم برنامه به تقدیم تقدیر نامه ها به نوازندگان جوان و موسیقی اختصاص داشت. تقدیر نامه های جوانان نوازنده را هنرمندان محترم علی اعتمادی، ظفر شامل و خوشحال سدوزی توزیع نمود.
بعد از آواز خوانی هنرمندان اشتراک کننده در برنامه، نوبت هنرنمایی جوانان سوپرستار بود که هر کدام با پیشکش نمودن آهنگ های تهیه شده مورد استقبال حاضرین قرار گرفتند.
در بین محفل چند پارچهء تمثیلی کمدی از طرف ممثل ورزیده محترم سید وزیر و غنی جان اجرا گردید که رونق بیشتری به برنامه بخشید.

محفل حوالی 2 شب در فضای کاملا دوستانه و شاد خاتمه پذیرفت.
 


  
بمناسبت شکنجه یک شهروند افغانستان  که توسط یک شیخ امارات متحده عرب و افسر پولیس آنکشور بطور وحشیانه و ظالمانه مورد مجازات غیر انسانی و وحشتناک قرار گرفت  و از طریق شبکه های تلویزیونی در سراسر جهان به نمایش گذاشته شد  روز دوشنبه 11 می انجمن افغانستان و آسیای میانه تظاهراتی صلح آمیزی را در برابر سفارت  امارات متحده عرب مقیم لندن  بر گزار نمود تا شیخ امارات عرب که یکی از عاملین شنکنجه میباشد مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد.

در این تظاهرات داکتر نورالحق نسیمی مسول انجمن افغانستان و آسیای میانه ضمن ابراز تاسف اشاره کردند:

بدون شک چنین برخورد غیر انسانی شیخ امارات متحده عرب سریعآ نقض ماده 5  و ماده 6 اعلامیه جهانی حقوق بشر و سایر موافقات  بین المللی میباشد یعنی  احدی را نمی‌توان تحت شکنجه یا مجازات یا رفتاری قرار داد که ظالمانه و یا بر خلاف انسانیت و شئون بشری باشد.هر کس حق دارد که شخصیت حقوقی او در همه جا بعنوان یک انسان در مقابل قانون شناخته شود.

در این تظاهرات گروهی از شهروندان افغانستان مقیم بریتانیا  و نهاد های اجتماعی شعار ها و پوستر های را نقل مینمودند که شیخ عرب باید مجازات گردد و دولت امارات عربی باید با سازمان های حقوق بشر در تحقیق این قضیه همکارینمایند و عمل وحشیانه شیخ عرب خلاف ارشادات اسلام و شریعت اسلام میباشد .

قابل تذکر است که در این تظاهرات بیشتر از صد تن از شهروندان افغانستان  شرکت داشتند که در پایان  یک تن از شرکت کننده گان قطعنامه ی را به این مناسبت قرائت نمودند


  
عصر روز پنجشنبه 23 اپریل 2009 میلادی تیم ملی زنان افغانستان که شامل 22 بازیکن و دو مربی میباشد درپارلمان آلمان مورد استقبال (ارهارد کورتینگ) وزیر داخله و سپورت ایالت برلین وآقایان (پیتر دانکرت) رئیس کمیت? ورزش پارلمان آلمان و (دیتلیف زمبریتسکی) مسؤل انسجام دهنده کمک های آلمان به افغانستان وشماری ازاعضای فدراسیون ملی فوتبال آلمان قرار گرفتند.

تیم ملی زنان افغانستان برای یک سلسله بازی های دوستانه و تمرین برای آمادگی ها درمسابقات بعدی برای یک مسافرت چهارده روزه وارد برلین پایتخت آلمان شدند.

آقای دوکتور (دانکرت) مسؤول ورزش پارلمان آلمان راجع به دعوت تیم ملی زنان افغان به آلمان دریک مصاحب? خبری گفت : من سال گذشته با وزیر داخله ایالت برلین درکابل از چند بازی فوتبال جوانان افغانستان دیدن نمودم درضمن ازمسؤلین فدراسیون فوتبال افغانستان پرسیدم که آیا تیم فوتبال زنان نیز وجود دارد آنها جواب مثبت دادند بعدا این موضوع را با وزارت خارجه دربرلین درمیان گذاشتم و به دعوت شان اقدام نمودیم اینک تیم ملی زنان افغان برای دوهفته مهمان برلین میباشند هزین? این مسافرت را وزارت خارجه آلمان به عهده گرفته است.

زمین? تبادل نظر بین نمایندگان پارلمان آلمان و بازیکنان تیم ملی زنان افغان فراهم گردید واعضای تیم ملی زنان نظریات خود را دربار? مشکلات که تیم فوتبال ملی زنان افغانستان هنوزهم ازطرف اکثریت جامعه افغانی مورد پذیرش نمیباشد صحبت نودند.

یکی ازبازی کنان تیم ملی زنان افغان گفت : چند سال قبل اگر دست یک زن از زیر چادری بیرون میشد شلاق میخورد اینک زنان و دختران افغان با تلاش و مقاومت توانستند درجامعه دست آوردهای خصوصا در ورزش با تمام دشواری های که بیش رو داشتند به دست بیاورند.

 با آن هم زنان افغان برای رسیدن به آزادی های مشروع خود از قبیل ورزش باچالشهای در جامعه روبه رو میباشند که باید توسط دولت ومردم افغانستان وجامعه جهانی مورد حمایت قرار گیرند.

خانم سجیه سحر: بازی کن تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان گفت من مدت چهار سال است که در تیم ملی بازی میکنم ما درهرهفته سه بار تمرین داریم ولی میدان های بزرگ طبق استاندارجهانی نداریم میدان بازی ویا تمرین ما سالون بسیار کوچکی میباشد، که روی اسفالت بازی میکنم وی افزود نظر مردم ما دربار? بازی فوتبال برای زنان بسیار منفی میباشد آنها اصلا قبول نمیکنند که زنان نیزاجازه دارند فوتبال بازی کنند مردم ما هنوز هم تصور میکنند که ورزش اصلا برای مردان میباشد که این یک اشتباه است.

آقای عبدالصبورولی زاده مربی تیم ملی زنان افغانستان در رابطه به مسافرت به آلمان چنین گفت :
در گذشته نیز تیم ملی زنان افغان به آلمان مسافرت نموده اند ما در چندین بازی که دربرلین پیش رو داریم درمرحله اول می خواهم از تجاروب و تخنیک بازیکنان تیم زنان آلمان بیآموزیم، این بازی ها تیم ملی زنان افغان را تقویت میکند و روش های بهتری را تجربه میکنند وازطرف دیگر پشتیبانی جامعه جهانی روحیه بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان افغانستانی را قوی تر میسازد.

 دراولین بازی فوتبال دختران افغان دربرلین زمانیکه تیم بالباس مخصوص وارد میدان شده مورد استقبال گرم تماشاچیان قرارگرفتند این درحالی بود که پرچم افغانستان توسط کاپیتان تیم ملی حمل میشد درمجموع تیم ملی بانوان افغان گرچه چندین گل به ثمر رساندند ولی به آن هم تیم بانوان آلمان قوی تربود چند نفرازنمایندگان پارلمان آلمان برای تشویق تیم ملی بانوان افغانستان درمسابقات حضور داشتند.

(خانم شمس الحیات عمحمود منجم زالم) مربی و یکی از بنیانگذان تیم ملی بانوان افغانستان که این تیم را دراین مسافرت به آلمان همراهی میکرد گفت : حضور تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان درآلمان وسایر کشورهای اروپایی نشان دهنده آن است که بانوان افغان تلاش خود را با تمام ممانعت ها که به آن مواجه میباشند مقاومت نموده و به فوتبال ادامه میدهند گرچه مردم ما هنوزهم عادت به بازی فوتبال زنان نکرده آنرا خلاف رسوم وعنعنات ما میدانند واصلا ورزش را کارمردان میپندارند ازاین رو تمرین فوتبال برای ما کار آسانی نیست ولی ما باید به تلاش خود همچنان ادامه بدهیم.

آقای ( علی عسکر لعلی) سکرتر جنرال کمیت? المپیک افغانستان از نتایج بازی ها و حضورتیم ملی زنان افغان دربرلین ابرازخوشی نموده، گفت تیم ملی بانوان افغان بعد ازیک سلسله بازی ها دربرلین و یکی از شهرهای دیگر آلمان که به تاریخ 19 اپریل به برلین آمده بودند روز دوشنبه 4 ماه می عازم افغانستان شدند.

آقای ( لعلی) و (خانم شمس الحیات علم) مربی تیم ملی بعد ازتوقف 12 روز درشهربرلین هین عزیمت طرف کابل گفتند :ازاینکه نتوانستیم با مسؤلین وکارمندان سفارت افغانستان دربرلین دیداری داشته باشیم بسیار متاسفم درحقیقت آنها باید مارا تشویق منمودند.



  

 

اولین نسخهء ماهنامهء خراسان به دو زبان فارسی و انگلیسی در شهر کالگری ولایت البرتا کانادا با آغاز سال ???? هجری شمسی از چاپ برآمد. شمار? اول خراسان نشانهء توسعهء اندیشه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اطلاع رسانی جهت بالا بردن سطح اگاهی هموطنان است.

این نشریهء معتبر با افکارِ روشن و دموکراتیک با جلب همکاری همه قلم و قدمزنان عرصهء سیاست و فرهنگ شعار های قابل باور گذشتهء ما را (پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک)، (بنام خداوند جان و خرد) و (بنی آدم اعضای یکدیگر اند) را در رنگهای بیرق افغانستان درج و رهنمای خدمت خود قرار داده با نشان خورشید، و قلم و کتاب مزین ساخته است.
منظور تقویت و ایجاد هماهنگی خراسان در امر آموزش و پرورش تاریخ و فرهنگِ پارینهء ما با نگاهی از اوضاع سیاسی و اجتماعی جاری کشور درجه اعتبار مجله را بالا برده است.
سر آغاز نشریه با جملهء (خراسان اندیشه های آزادی خواهانه و سازنده ی شما را نشر می کند) تظمین کنندهء چکیده های مطالب با محتوای تفکر اندیشه های ملی و مترقی داخل مجله است.
با ستایش ازین خدمت فرهنگ پرستانهء آقای اسماعیل خراسانپور مدیر مسوول و صاحب امتیاز مجلهء وزین خراسان استقامت آنرا در راه فراز و نشیب آرزو برده همکاری قلمبدستان و به خصوص قشر مترقی و دموکرات ما را طلب مینمایما

ولین نسخهء ماهنامهء خراسان به دو زبان فارسی و انگلیسی در شهر کالگری ولایت البرتا کانادا با آغاز سال ???? هجری شمسی از چاپ برآمد. شمار? اول خراسان نشانهء توسعهء اندیشه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اطلاع رسانی جهت بالا بردن سطح اگاهی هموطنان است.

این نشریهء معتبر با افکارِ روشن و دموکراتیک با جلب همکاری همه قلم و قدمزنان عرصهء سیاست و فرهنگ شعار های قابل باور گذشتهء ما را (پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک)، (بنام خداوند جان و خرد) و (بنی آدم اعضای یکدیگر اند) را در رنگهای بیرق افغانستان درج و رهنمای خدمت خود قرار داده با نشان خورشید، و قلم و کتاب مزین ساخته است.
منظور تقویت و ایجاد هماهنگی خراسان در امر آموزش و پرورش تاریخ و فرهنگِ پارینهء ما با نگاهی از اوضاع سیاسی و اجتماعی جاری کشور درجه اعتبار مجله را بالا برده است.
سر آغاز نشریه با جملهء (خراسان اندیشه های آزادی خواهانه و سازنده ی شما را نشر می کند) تظمین کنندهء چکیده های مطالب با محتوای تفکر اندیشه های ملی و مترقی داخل مجله است.
با ستایش ازین خدمت فرهنگ پرستانهء آقای اسماعیل خراسانپور مدیر مسوول و صاحب امتیاز مجلهء وزین خراسان استقامت آنرا در راه فراز و نشیب آرزو برده همکاری قلمبدستان و به خصوص قشر مترقی و دموکرات ما را طلب مینمایم


  
همبستگی افغانها با حزب دموکرات کانادادرشهر وانکوور
دها تن از افغانهای کانادایی در گردهمایی گروپ تبلغاتی نماینده گان مردم در پارلمان وشاروالیها اشتراک نموده هر گونه همکاری خود را با حزب دموکرات ملی کانادا ابراز داشتند. این گردهمای که در صحن عمارت محل انتخابات شاروالی ناحیه برنابی شهر وانکوور روز جمعه 17 اپریل برگذار شده بود ابتدا آقای پیتر جولین نمایده برنابی ونیو ویست منستر در پارلمان کانادا صحبت نموده...

کاندیدان جدید نماینده گان مردم را به پارلمان معرفی نموده طی صحبت مبسوطی حزب دموکرات را نیرو خدمت گار وآماده به منظور رشد حیات سیاسی واجتماعی دانسته افزود. (حیات سیاسی واجتماعی امروز جهت بالا بردن سطح زندگی شان نیاز به خدمتگزاری ، بسیچ وهمبستگی بیشتردموکراتها دارد. شما با انتخاب نمایده گان مورد اعتماد خود میتوانید تضمین کننده آینده حیات خود و اولاد های خود گردید .که این توان در وجود دموکرتها است.)

 سپس کاندیدان انتخاب شده هر کدام به نوبه خود صحبت نموده وعده هر گونه خدمتگذاری را به منظور حیات بهتر آنها در جامعه کانادا دادند.
خبرنگار مجله زن گذارش میدهد!

 افغانهای کانادایی  به رهبری اتحادیه عام المنفعه افغانها مقیم بی سی در حالیکه نشان های حزب دموکرات ملی را به سینه های شان نصب نموده بودندبا ابراز همبستگی با حزب دموکرات ملی کانادا با شعار های نماینده گان پارلمان وکاندیدان انتخاب شونده همصدا گردیدند.
آقای راج چاهن یکتن از کاندیدان حزب دموکرات ملی گفت!( حزب دموکراتیک ملی کانادا نیرو تضمین کننده حیات پر سعادت  و خوشبختی است ). آقای راج در سخنان خود افزود! (در صورت برنده شدن خود در همه عرصه های زنده اجتماعی بخصوص در ساحه صحت عامه وتعلیم وتربیه بهبودی های بیشتر خواهد آورد

آقای راتب رحیمی ریس اتحادیه افغانها مقیم بی سی گفت(ما همه از حزب دموکرات پشتبانی میکنیم مقصد ما ازین همبستگی معرفی بیشتر انجمن افغانها در نظام کانادا است.)

خانم نجیبه احمد زی یکی از اشتراک کننده گان فعال این گردهمایی گفت! (باید ما از حزب پیروی نمایم که محور وحدت وهمبستگی ملیت های مختلف باشد که ما آنرا در وجود حزب دموکرات ملی می بینیم ).

افغانهای کانادای مقیم شهر وانکوور در محل انتخابات رفته پشتبانی خود را از نماینده حزب دموکرات کانادا در پارلمان ابراز داشتند.
خانم کهن سال وروشنفکر افغانی که خود را ثریا معرفی نمودبا تحمل مریضی به کمک اعرابه در گردهمای حضور داشت گفت! (ما افغانها باید اجتماع افغانها رادر نزد اداره دولت  با اشتراک در چنین مراسم وگردهمایی ها بشناسانیم وانتخاب شده گان  بدانند که افغانها نیروی بزرگ وپرتوان درین شهر است وهم از نمایده حزب مورد نظر خود حمایت نمایم.)

شاعر  افغانی مولانا عبدالکبیر فرخاری  گفت!( جامعه جهانی امروز چشم امید صلح وسعادت را در وجود دموکراتها می بیند ما با همبستگی با قشر مترقی روشن ودموکرات میتوانیم جامعه بدون تعبض در فضای صلح وبرابری زندگی نمایم همبستگی با نیرو های مترقی ودموکرات ریشه هر گونه بنیادگرایی را می کند.در رابطه خدمت اقای راتب رحیمی که  تعیین سرنوشت مردم  برایش بی فرق نیست واقای راتب اندیشمندانه خدمت میکند قابل ستایش است ما همه باید از نام انجمن افغانهای بی سی  در مراکز انتخابات رفته از حزب دموکرات که امروز پیش قدم در خدمتگزاری است پشتبانی نمایم


  

کنفرانس تعهد جامعه جهانی کمک به افغانستان درپارلمان آلمان

 کنفرانس یک روزه ای تحت عنوان دورنما، اهداف و تعهد جامعه جهانی به افغانستان ازطرف بنیاد پژهش (فریرریش ابرت) ومرکز مطالعات علم وسیاست درآلمان روز جمعه 20 اپریل 2009 میلادی دریکی ساختمان های جانبی پارلمان آلمان برگزار گردید که در آن شماری ازنمایندگان پارلمان آلمان، نماینده پارلمان بریتانیه،...

استاد و پژوهشگر ایالات متحد امریکا واعضای ارشد وزارت های دفاع، داخله، خارجه و وزارت توسعه وهمکاریهای اقتصادی آلمان وسایر نهادهای اجتماعی وهمچنین شماری ازجوانان ژورنالیست و جامعه مدنی که ازافغانستان به همین منظور دعوت شده بودند اشتراک ورزیده بودند.

خانم (انکه فوکس) مسؤل عمومی بنیاد نامبرده درآغاز سخنان خود گفت دولت آلمان بیشتر به کمک های غیر نظامی علاقمند میباشد.

مسایل مهم وانتقادات از سیاست های گذشته و پشنهاداتی در رابطه به کمکهای جامعه جهانی به افغانستان در آینده و چالش های در پروسه انتخابات افغانستان از جمله موضوعات مهمی بودند که در این کنفرانس مورد بحث و گفتگو قرار گرفتند که من بخشی از آن را به رشت? تحریر در آوردم.

آقای (والترکلبو) معاون حزب سوسیال دموکرات آلمان و سابق معاون وزارت دفاع آلمان که چندین باربه افغانستان سفرکرده است گفت: مردم آلمان ازنمایندگان شان راجع به کمک ها به افغانستان میپرسند در حقیقت موضوع افغانستان یکی از مسایل مهم آلمان میباشد که از حضور نیروهای آلمانی و کمک های آلمان درافغانستان باید پاسخ بگویم.

ما میدانم که اگر نیروهای حافظ صلح یا ایصاف ازافغانستان خارج شوند چه دشواری های برای مردم افغانستان بوجود خواهد آمد و چه حرج و مرجی درافغانستان ایجاد خواهد شد اینکه نیروهای نظامی درافغانستان دروضعیت چندان خوبی قرار ندارند مشکل سازمان دهی واستراتیژی مشترکی بوده است که اینک با انتخابات درامریکا وآمدن رئیس جمهورجدید (بارک اوباما) وبا طرح استراتیژی جدید درامور افغانستان و پاکستان و کمک های بیشتربه نیروهای غیر نظامی و جامعه مدنی افغانستان امیدواری بیشتری بوجود آمده است.

وی در ختم سخنان خود گفت: (آقای اشتاین مایر) وزیرخارجه آلمان وکادیدای پست نخست وزیری آینده آلمان وعده نموده است، ما درآینده نیزبه افغانستان کمک خواهیم نمود و توجه بیشترما درآموزس و پرورش پولیس ملی، تعلیم وتربیه معارف و کمکهای غیرنظامی به افغانستان خواهد بود.
خانم (بلاکمن ودس) نماینده پارلمان بریتانیه گفت: ما باید با یک استراتیژی مشخص برای کمک به افغانستان و تقویت دولت افغانستان توجه بیشتری داشته باشیم ودررابطه با انتخابات آینده افغانستان و چالش های پیش روی آن گفت ما بایداشتباهات گذشته را در افغانستان تکرار نکنیم.

خانم (کارین کورتمن) معین وزارت توسعه و همکاری های اقتصادی آلمان که اطلاعات زیادی در رابطه به پروژه های غیر نظامی درافغانستان ارایه می نمود گفت: پیشرفت ها در قسمت آموزش وپرورش، بهداشت و آب آشامیدنی در بعضی از ولایات افغانستان قابل توجه بوده است وی در ادامه سخنان خود گفت: برای حفظ امنیت و اجرای قانون نیاز به یک پولیس آموزش دیده و یک سیستم عدلی وقضایی درست میباشد تا امنیت داخلی و اطمینان شهروندان افغانستان به دولت بیشتر گردد.

خانم داکتر(رانی مولن)استاد دانشگاه و پژوهشگرازایالات متحد امریکا درموردعدم انسجام کمک ها به افغانستان وعدم استراتیژی مشترک نظامی درافغانستان صحبت نمود وهمچنین موضوع تفاهم دولت افغانستان با طالبان را برای استقرار امنیت درافغانستان مهم دانست.

آقای (تیتلف زمبریتسکی) نماینده وعضو هیئت انسجام دهنده کمک ها به افغانستان گفت: افغانستان با وجود مشکلات دست آورد های درساحات مختلف داشته است وی افزود دولت افغانستان در رابطه به فساد اداری کارقابل ملاحظه ای انجام نداده است دولت افغانستان مجبوراست بعضی ازمشکلات را خود حل کند وی اشاره به نیروهای جوان وگروهای جامعه مدنی افغانستان نموده گفت درآینده باید بیشتربا نیروهای جوانان پسر و دختر داخل مذاکره شد و آنان را تشویق نمود تا در پروس? دمکراسی سهم بگیرند به همین منظور شماری از جوانان افغان در این کنفرانس به برلین دعوت شده اند تا مشکلات افغانستان، انتقادات و پیشنهادات خود را بیان نمایند این پیشنهادات باید جدی گرفته ومورد توجه قرارگیرد.

خانم (مسعوده محمدی) ژورنالیست ازعدم انسجام کمکهای جامعه جهانی به افغانستان سخن گفت و افزود دررابطه با چالشهای که پیش روی انتخابات درچهار سال گذشته وجود داسته باید تکرار نشود وی در باره کمک ها گفت درشش سال گذشته رساندن این کمک ها با مشکلاتی مواجه بوده که تاثیر مثبتی بالای مردم افغانستان نداشته است که باید دراستراتیژی باز نگری شود و همچنین تدابیری اتخاذ گردد که انتخابات بصورت شفاف صورت گیرد تا مورد قبول مردم قرار شود همچنین در رابطه با تقویت دمکراسی، بالا بردن ظرفیت ها امکانات حضور زنان درپروسه سیاسی و. . .

آقای (روف عمار) از جامعه مدنی افغانستان دربررابطه با تفاهم با طالبان چنین گفت: عوامل پیوستن به طالبان را میتوان چنین توضح داد طی مطالعاتی که انجام گرفته بخشی ازمردم افغانستان در ولایات خصوصا در جنوب و شرق افغانستان که بیکار ویا کشارز کم درآمد بودند به علت فشار اقتصادی و نا راضی بودن از دولت با طالبان یکجا شدند ولی بخش دیگری که بسیارخطرناک میباشند آنان ازسنین کودکی بازهم به علت اقتصادی به مدارس طالبان در پاکستان جذب شدند که با شستشوی مغزی آنان را ضد زن، ضد دمکراسی، ضد درس و تحصیل خصوصا برای دختران، ضد خارجی ها خصوصا امریکا و اروپا و درمجمع ضد تمام چیزهای که به یک جامعه مدرن ارتباط دارد مخالف بار آورده اند درحقیت آنان مشکل اساسی در پاکستان و افغانستان بشمار میروند که بیشتر آنان بنا به گفته کارشنانسان با القاعده و طالبان پاکستانی و دیگر ترورستان خارجی درپاکستان و افغانستان همکاری میکنند و تفاهم نمودن با آنان نتایج ناگواری درافغانستان و منطقه در پی خواهد داشت.

آقای (بهرام رحمان) ژورنالیست گفت: آزادی بیان چندان خوب نیست طوریکه دراروپا ازآن صحبت میشود گزارشگران تحت فشار و تهدید کار میکنند و کارخبرنگاران درچنین شرایطی بسیار دشوار وحتی خطرناک مبیاشد.

خانم (نادیا فضل) شاعر و نویسند افغان که در این کنفرانس حضور داشت گفت: مذاکره با طالبان و جدی گرفتن این نیروها زیر هر نامی که باشد، شکست از قبل برنامه ریزی شده جامعه جهانیست. وی توجه و پشتیبانی جامعه جهانی را از نهضت نوپای زنان افغانستان به خصوص با توجه به اعتراضات اخیرزنان درکابل جلب نمود.

ازجمله مسایلی که دراین کنفراس مطرح شد دربار? استراتیژی جدید و اهداف امریکا درافغانستان وپاکستان بود و مبارزه جدی علیه القاعده و طالبان درهردو کشور.

خارج ساختن نیروهای ایالات متحد امریکا از عراق و آمدن شان به افغانستان که تا خزان سال جاری به 68 هزار نفرخواهد رسید.
داخل ساختن کشورهای همسای? افغانستان خصوصا جمهوری اسلامی ایران در پروسه استقرار امنیت.

همکاری جامعه جهانی وکشورهای همسیایه امکان مبارزه جدی را علیه تروریسم و افراطگرایی در پاکستان و افغانستان بیشتر میسازد.
کنفرانس برلین که روز جمعه 20 اپریل آغاز شده بود عصر همان روز خاتمه یافت.


  

گزارشی از دیدار جمع از مهاجرین افغانی مقیم استوکهولم با محترم محمد یونس قانونی رئیس شورای ملی افغانستان و هیئت همراه ایشان

 

هیئت بلند پایه شورای ملی افغانستان به ریاست آقای یونس قانونی ریس شورای ملی و محترم محمدابراهیم قاسمی، سید اسحق گیلانی، خانم شهلا عطا و سردار رحمن او غلی از اعضای شورای ملی که بنا بردعوت دولت ناروی و پارلمان سویدن، سرگرم دیدار ازاین دوکشور میباشند وهمچنان آقای جاوید لودین سفیر افغانستان مقیم اسکاندناوی که این هیئت را همراهی می نماید، دیروز با جمعی ازمهاجرین افغانی مقیم استوکهولم دیدار وگفتگو نمود.

دریک نشست دوستانه که ازطرف جمعی ازهموطنان مقیم استکهلم به منظور استقبال از ریس شورای ملی وهیئت همراه، ترتیب یافته بود، آقای جاوید لودین، به نمایندگی از هموطنان مقیم اسکاندناوی، حضور هیئت شورای ملی را خیرمقدم گفته و پس ازآن آقای قانونی درمورد تحولات سیاسی افغانستان وانتخابات آتی ریاست جمهوری به تفصیل صحبت نموده وگزارشی از دیدار هیت پارلمانی افغانستان با مقامات دولت ناروی و ریس پارلمان سویدن را برای حاضرین ارائه کرد.

آقای قانونی اوضاع بحرانی افغانستان را نگران کننده تعریف کرد و دولت مردان این کشور را به دلیل عدم مدیریت کارآمد مقصر دانست. ایشان اظهار امیدواری کرد که انتخابات قریب الوقوع ریاست جمهوری درتمام نقاط افغانستان وبخصوص درساحات مرزی بصورت شفاف وعادلانه برگزار گردیده ومردم افغانستان بتوانند بدون فشار وارعاب نامزد مورد نظرشان را انتخاب نمایند.

آقای قانونی دولت آقای کرزی را درموارد مختلف به نقص صریح قانون اساسی متهم کرد ورفتار این دولت را درجریان هفت سال متناقض وبدون دست آورد سازنده خواند. نادیده انگاشتن حقوق بشر توسط دولت یکی دیگر ازمواردی بود که آقای قانونی به آن اشاره کرد. آقای قانونی، عدم هماهنگی نیروهای ناتو وهمچنان ضعف دولت آقای کرزی را در مورد تامین امنیت ومبارزه باتروریزم بین المللی، ازچالش های عمده تعریف کرد واین پدیده را ازدلیل عمده ی عدم موفقیت ناتو و دولت افغانستان برای تامین امینت و مبارزه با تروریزم بین المللی برشمرد. به گفته آقای قانونی، انگلیسی ها ، امریکاییها وسایر اعضای ناتو راهبردهای متفاوتی را برای مبارزه باتروریزم بین المللی اعمال می نمایند که این تفاوت نظر وعمل خود به مشکل جدی برای مبارزه با تروریزم تبدیل گردیده است.

درمود مصالحه ومذاکره با طالبان، آقای قانونی اظهار داشت که تقاضای پیوستن ازطالبان به روند صلح، منجر به تقویت روحیه جنگی و خشونت طلبی آنها گریده ودرنهایت ضعف جامعه جهانی را برای مقابله با آنها به نمایش میگذارد. ایشان علاوه کرد که طالبان میانه رو، تند رو وکند رو ندارد وهمه یکی اند اما فقط یک تعداد مردمی در صفوف آنها وجود دارند که به دلیل نارضایتی از دولت به آنها پیوسته اند.درارتباط با اختتام موعود کاری ریس جمهور، آقای قانونی گفت که موعود کاری ریس جمهور درتاریخ 21 می به پایان میرسد و درتاریخ 28 ماه اگست انتخابات برگزار میشود که دراین مدت افغانستان با فاصله خلاه قدرت مواجه میگردد. ایشان پذیرفت که پارلمان افغانستان تازه کار وجوان بوده و درحال آموزش می باشد.

به گفته وی، پارلمان اجرا کننده ی تصامیم نمیباشد و نقش نظارتی براجرای قانون دارد که درصورت لزوم ، مجریان قانون به شورای ملی استیضاح گردیده و درصورت عدم دلایل موجه طبق قانون وآراه اعضای پارلمان از وظیفه برکنار میگردد.پس ازختم صحبت آقای قانونی سوالات مختلفی توسط شرکت کنندگان محفل طرح گردیده که ایشان با حوصله مندی به آن  پاسخ گفت.  اوضاع رو به وخامت امنیتی، عدم توانمندی دولت ونیروهای ناتو درتامین امنیت ومبارزه با تروریزم بین المللی، تعامل همکاری میان قوه های سه گانه دولتی ،دست آوردهای دولت و همچنان وضعیت اسف بار مهاجرین افغانی درخارج ازکشور،  ازجمله پدیده های مهمی بودند که درسوالات شرکت کنندگان مطرح گردیدند.

آقای قانونی درمورد صلاحیت محکمه عالی اظهارداشت که صلاحیت این محکمه بالاتر ازقانون اساسی نمیباشد وفیصله های آن باید مطابق قانون اساسی باشد. به قول آقای قانونی، محکمه عالی شدیدا تحت تاثیر نفوذ دولت قرار داشته و توسط دولت کنترول میگردد که به همین دلیل استقلال آن مورد سوال جدی قرار دارد. وی علاوه کرد که محکمه عالی صلاحیت تمدید دوره ریاست جمهوری را ندارد واین حکم نقض صریح قانون اساسی میباشد.درمورد وضعیت رقت بار مهاجرین افغانستان درخارج ازکشور و اخراج اجباری آنها توسط دولت میزبان، آقای قانونی اظهار داشت که " ما در این مورد کاملا درجریان هستیم وازدرد وآلام مهاجرین همیشه باخبر بوده ایم که دراین رابطه اقدامات لازم ازطرف شورای ملی صورت گرفته وهدایات لازم به ارگانهای مربوط دولتی داده شده است. اما آنگونه که از گزارش وزارت خارجه برمی آید، ازاخراج دسته جمعی مهاجرین جلوگیری گردیده اما متاسفانه مشکل به طور کلی حل نگردیده است که درخصوص مهاجرین افغانی مقیم سویدن، ما این موضوع را با مقامات دولت سویدن مورد بحث قرارمیدهییم.درمورد شرکت مهاجرین افغانی درانتخابات ریاست جمهوری ازطریق سفارتخانه های افغانستان، آقای قانونی اظهار داشت که سفارت های افغانستان درخارج ازکشور باید این فرصت رابرای هموطنان درخارج ازکشور فراهم نماید تا آنها بتوانند این حق مسلم خود استفاده نمایند.

سوال دیگری که مطرح گردید، درمورد توانمندی شهید احمدشاه مسعود وجبهه متحد درمبارزه با طالبان وتروریزم بین المللی بود که علیرغم امکانات محدود توانسته بود تروریزم بین المللی را زمین گیر نماید. اما اکنون باموجویت هزاران تن سربازان ناتو وامریکایی درافغانستان وحمایت گسترده جامعه بین المللی ازدولت افغانستان، موفقیت آنها دربرابر تروریزم بین المللی درافغانستان مورد سوال گرفته است. آقای قانونی درپاسخ این سوال اظهارداشت که در آن زمان به دلیل مرکزیت واحد وهمچنان به دلیل موجودیت مدیریت ورهبری کارآمد، طالبان وتروریزم بین المللی طعم شکست را می چشیدند اما امروز ضعف مدیریت دولتی زمینه را برای موفقیت طالبان فراهم کرده است.

درمورد قانون احوال شخصیه اهل تشیع که درآن محدودیت های خاصی برای زنان اعمال شده است، آقای قانونی اظهارداشت که این قانون توسط شورای ملی تصویب گردیده است اما نه با آن تعبیر وتفسیری که ازان درمطبوعات غرب نشر شده است. به گفته آقای قانونی، این قانون در بیشتر از ششصد ماده تدوین گردیده بود که بعد از بحث وبررسی مفصل به دوصد وهفتاد ماده تنزیل یافته و به تصویب رسید. ایشان علاوه کرد" هرچند که این قانون بادید عینک اروپایی ناقض به نظر میرسد، ولی علیر غم کمبودیهایی که دارد درجامعه افغانی ما تا اندازه ی قابل تنفیذ میباشد.

به قول آقای قانونی، این قانون درمقایسه با قانون هفت سال پیش که درآن شنیدن صدای پای زنان گناه بود و زن ازهیچ حقی برخوردار نبود، تصویب این قانون یک پیشرفت محسوب میگردد. درمورد سرنوشت آقای دوستم و آقای پدرام سوالی پرسیده شد و ایشان گفت که به دلیل یک سلسله مشکلات آقای دوستم وآقای پدرام تا اندازه ی درحالت انزوا قرارگرفته بودند که این مشکل با کوشش دوستان حل گردیده است. اکنون آقای دوستم درترکیه تشریف دارد و آقای پدرام درهالند وبرای فعالیت حزبی وسیاسی و برای برگشتن آنها به افغانستان هیچ مشکلی وجود ندارد.درمورد طالبان واینکه به قول ملا ضعیف هیچ طالب تند رو ومیانه رو  وکند رو وجود ندارد وهمه به فرمان ملاعمر عمل میکنند، اما دولت افغانستان آنها را به طالبان میانه رو وتند رو تقسیم میکنند، آقای قانونی گفت که "ما با اظهارات ملا ضعیف موافق هستیم که هیچ نوع طالب میانه رو، تند رو وکند رو وجود ندارد و طالبان یک نگرش دینی یا یک قرائت دینی دارند که با آموزه های اصیل دین اسلام همخوانی ندارد.

به گفته آقای قانونی، قرائت طالبانی ازاسلام، یک پدیده خشن، ضد دینی وضد انسانی میباشد اما اینکه  ازدید ریس جمهور کرزی، گاهی تروریست وگاهی هم طالب جان میشود، تغییری را در رفتار ونگرش آنها ایجاد نمیکند.درمورد انصراف بعضی نامزدهای جبهه ملی برای انتخابات ریاست جمهوری واینکه هنوز این جبهه درمورد معرفی یک نامزد مشخص به توافق رسیده اند یا خیر، ریس شورای ملی افغانستان، اولا از انصراف احمدضیاء مسعود ازنامزدی احتمالی جبهه ملی برای انتخابات ریاست جمهوری، اظهار سپاس وقدردانی به عمل آورده واین تصمیم ایشان را خودگذری در راستای منافع ملی افغانستان دانسته واظهارداشت که تمام مشکلات و آشفتگی های درونی جبهه ملی حل وفصل گردیده درحال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد. ایشان علاوه کرده که داکتر عبدالله نامزد جبهه ملی برای انتخابات ریاست جمهوری میباشد.

ریس شورای ملی افغانستان درمورد استعفای آقای صالح محمد ریگستانی ازعضویت شورای ملی گفت که" متاسفانه جناب آقای ریگستانی این تصمیم را بدون مشوره قبلی با ما اتخاذ کرده و درصورتیکه دراین مورد مشورت صورت میگرفت، اعضای شورای ملی با تصمیم ایشان موافقت نمیکردند. به قول آقای قانونی، ایشان کار درست نکرده و این تصمیم به حل کدام مشکل خاص منجر نمگیردد.

 

دراخیر، نامه ای که ازطرف مهاجرین افغانستان مقیم استکهلم نوشته شده بود تقدیم ریس شورای ملی گردید تا درمورد حل مشکلات آنها با مقامات دولت سویدن صحبت شود. متن نامه مهاجرین افغانستان مقیم استکهلم  حضور ریس شورای ملی افغانستان:

 

نامه ای جمعی از مهاجرین افغانستان مقیم سویدن

حضور محترم ریس شورای ملی جمهوری اسلامی افغانستان جناب آقای قانونی،اسلام علیکم.

توفیقات مزید شمارا از خداوند آرزومی نمایم. سفرشما درسویدن فرصتی را برای ما فراهم آورد تا مشکلات ومعضلاتی را که ما دراین جا تجربه میکنیم باشما درمیان گذاشته و ازشما خواهشمندیم که این مشکل را جزء اجندای صحبت تان بامقامات سویدن قرار داده و درواقع این همت شما سبب میگردد که مشکلات بیش از هفتصد نفر ازهموطنان شما حل گردد.  همانگونه که درجریان هستید، وزارت خارجه افغانستان دریک قرار سه جانبه با دولت های عضو اتحادیه اروپا و کمیساری سازمان ملل متحد درامور پناهندگان توافق کرده است که آن دسته ازمهاجرین افغانستان را که تقاضای پناهندگی شان در ممالک شامل دراتحادیه اروپا پذیرفته نشده اند، به افغانستان باز گردانده شده ودولت افغانستان برای آنان فرصت های شغلی فراهم می نماید.

باتوجه به این قرارداد سه جانبه، چندین کشور اروپایی که مهاجرین افغانستان در آن سکونت دارند، تعدادی زیادی از این مهاجرینی را که فاقد شرایط پذیریش پناهندگی ثابت گردیده اند، بصورت اجبار به افغانستان برگردانده اند.  جناب شما مستحضر است که شرایط امنیتی افغانستان بیشتر ازپیش رو به وخامت گراییده وبه رغم تداوم وگسترش جنگ و نا امنی، زمینه های کار واشتغال حتی درشهرهای بزرگ افغانستان نیز وجود ندارد. کسانی که به دلیل عدم امنیت وتداوم جنگ مجبور به ترک وطن گردیده اند، با مصرف هزینه های خیلی سنگین وتحمل خطرات بی شمار توانسته اند که خودرا به کشور مقصد برسانند.

حضور آنها دراین کشورها، حد اقل منبع تامین ضرورت های اولیه زندگی برای بازماندگان آنها درافغانستان میباشد که هرنفر مایحتاج زندگی یک خانواده را فراهم می نماید. هرچند که درمورد این معضل با جناب آقای اسپنتا درهنگام دیدار ایشان از سویدن، نیز صحبت شده است اما متاسفانه تاهنوز درحل این معضل اقداماتی صورت نگرفته است.  دولت سویدن به عنوان طرف قرارداد سه جانبه، ازمدتی بدینسو، به اخراج اجباری آن عده از مهاجرینی که به تقاضای پناهندگی شان پاسخ مثبت ارائه نگردیده است و هم آن عده ازمهاجرینی را که اقامت یک ساله داشته اند و اقامت شان تمدید نگردیده است، اقدام کرده است که تا اکنون تعدادی کثیری ازهموطنان که سالهای طولانی را دراین جا سپری کرده اند، جبرا به افغانستان اخراج گردیده اند.

جناب شما مستحضر است که جنگ درافغانستان به شدت ادامه دارد وهنوز شرایطی برای بازگشت مهاجرین فراهم نگردیده است.  باتوجه به وضعیت امنیتی افغانستان و باتوجه به تاثیرات مثبتی که مساعدتهای اقتصادی این عزیزان به خانواده های شان دارد، ازحضور شما خواهشمندیم که بادرک اهمیت این پدیده، وخامت اوضاع امنیتی افغانستان و همچنان معضل این دسته  ازهموطنان تان را با مقامات دولت سویدن درمیان گذاشته تا از اخراج اجباری این عزیران جلوگیری به عمل آید.

با احترام

جمعی ازمهاجرین افغانستان مقیم سوید   

< type=text/java>
var _JOOMLACOMMENT_MSG_DELETE = "آیا مطمئن هستید که می خواهید این نظر را حذف کنید?"; var _JOOMLACOMMENT_MSG_DELETEALL = "آیا مطمئن هستید که می خواهید تمام تمام نظر ها را پاک کنید?"; var _JOOMLACOMMENT_WRITECOMMENT = "نوشتن نظر"; var _JOOMLACOMMENT_SENDFORM = "ارسال"; var _JOOMLACOMMENT_EDITCOMMENT = "ویرایش نظر"; var _JOOMLACOMMENT_EDIT = "ویرایش"; var _JOOMLACOMMENT_FORMVALIDATE = "حداقل یک نظر بنویسید."; var _JOOMLACOMMENT_FORMVALIDATE_CAPTCHA = "کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید."; var _JOOMLACOMMENT_FORMVALIDATE_CAPTCHA_FAILED = "کد آنتی اسپم وارد شده صحیح نمی باشد. لطفا کد نمایش داده شده در عکس را وارد کنید."; var _JOOMLACOMMENT_FORMVALIDATE_EMAIL = "اعلام خواهد شد, لطفا ایمیل خود را وارد کنید"; var _JOOMLACOMMENT_ANONYMOUS = "ناشناس"; var _JOOMLACOMMENT_BEFORE_APPROVAL = "نظر شما برای تایید در لیست مدیر سایت قرار گرفت و بعد از تایید شدن انتشار خواهد یافت."; var _JOOMLACOMMENT_REQUEST_ERROR = "درخواست ناموفق"; var _JOOMLACOMMENT_MSG_NEEDREFRESH = "صفحه دوباره بار گذاری شد.";
< src="http://www.khawaran.com/components/com_comment/joscomment/js/client.js" type=text/java>
  

بی‌خانمان‌های آمریکایی و اینترنت

 

 دسترسی به اینترنت به مثابه بندی از بندهای حقوق بشر
وال استریت ژورنال، دیروز مقاله جالبی منتشر کرده بود که در مورد دسترسی بی‌خانمان‌های آمریکایی به اینترنت و بهره‌گیری‌شان از اینترنت بود.
زندگی آنلاین «چارلز پیت» ?? ساله، شاید تفاوتی با زندگی آنلاین سایر شهروندان آمریکایی مقیم سانفرانسیسکو نداشته باشد. آقای پیت، اکانت‌هایی در فیس‌بوک، مای‌اسپیس و توییتر و انجمنی در یاهو دارد، اخبار را به صورت آنلاین می‌خواند و با دوستانش به وسیله ایمیل تماس برقرار می‌کند. اما محلی که او به زندگی آنلاینش سر و سامان می‌دهد با بقیه تفاوت زیادی دارد، او به جای اینکه در خانه، محل کار یا تحصیلش آملاین شود، زیر پل یکی از بزرگراه‌ها، آنلاین می‌شود

 

آقای پیت که از دو سال پیش بی‌خانمان شده است، به خبرنگار وال استریت می‌گوید: «شما به تلویزیون و رادیو و حتی روزنامه احتیاجی ندارید ولی به اینترنت نیاز دارید.»
آقای پیت، فهرستی از جاهایی را که می‌شود در آن باتری لپ‌تاپ را به رایگان شارژ کرد و به اینترنت دسترسی داشت، به حافظه سپرده است. او قبلا یک لپ تاپ توشیبا داشت و وقتی این لپ‌تاپ خراب شد، یک لپ‌تاپ دست دوم دل خرید. اما ماه قبل این لپ‌تاپ هم خراب شد و حالا او مجبور است از کامپیوترهای کتابخانه‌ها استفاده کند. او در صدد است که با مبلغی کمتر از ??? دلار، یک لپ‌تاپ دیگر برای خود دست و پا کند

 


تجربه آقای پیت نشان می دهد که چگونه کامپیوتر و اینترنت به جامعه نفوذ کرده است. چند سال قبل، برخی نگران به وجود آمدن شکاف دیجیتالی‌ای بین مردم بودند، فقرا قدرت خرید کامپیوتر و دسترسی به اینترنت را نداشتند. ولی در حال حاضر در آمریکا، حتی افرادی که منزلی ندارند، حس می‌کنند که محتاج داشتن آدرس اینترنتی هستند.
هم‌اکنون نیمی از پناهگاه‌های سکونت فقرا در نیویورک، مجهز به کامپیوتر هستند. اما در این میان بعضی از فقرا هم هستند که لپ‌تاپ اختصاصی خود را دارند و شب‌ها با لپ‌تاپ خودشان وارد پناهگاه‌ها می‌شوند و شب را به روز می‌رسانند.
بی‌خانمان‌ها حتی انجمن‌های اینترنتی خاص خود را دارند، برای مثال اجمنی به نام SF Homeless وجود دارد که از دو سال پیش ایجاد شده و دارای ??? عضو است. در این انجمن می‌توان جدول و تاریخ نشست‌های بی‌خانمان‌ها و اخباری در مورد گروه‌های مشابه سایر شهرها را خواند.
در واقع کامپیوترهای ارزان و دسترسی رایگان به اینترنت باعث به وجود آمدن چنین پدیده‌ای شده است. حتی عده‌ای پیشبینی می‌کنند که بحران اقتصادی اخیر با به زیر خط فقر کشاندن شهروندان طبقه متوسط جامعه، بر تعداد بی‌خانمان‌هایی لپ‌تاپ به دست وب‌گرد خواهد افزود. «پل وستون»، یک کارمند اخراج شده هتل، می‌گوید که که از زمانی که از ماه دسامبر بی‌کار و بی‌خنامان شده است، «پاوربوک» مکینتاش برایش به منزله قایق نجاتی بوده است. او که آرزو دارد برنامه‌نویس کامپیوتر شود، در فروشگاه‌های مواد غذایی می‌نشیند و با اتصال به اینترنت بی‌سیم رایگان، به دنبال کار می‌گردد و روی برنامه‌ای کار می‌کند که آرزو دارد، روزی بتواند به کسی بفروشد. او به مقامات شهر در مورد مهیا کردن شرایط بهتر در پناهگاه‌ها ایمیل زده است.
«لیزا استرینگر»، برنامه‌ای نوشته است که به بی‌خانمان‌های در زمینه یافتن کار و مهارت‌های کامپیوتری آموزش می‌دهد. او می‌گوید که حتی کسانی که قادر به خواندن و نوشتن نیستند، این روزها برای خرید کامپیوتر پول جمع می‌کنند. حتی پیش آمده که به دانش‌آموزان بی‌خانمانی که برای خرید لپ تاپ پول جمع‌ می‌کنند، توصیه کرده است که تا سر و سامان یافتن وضعیتشان، از این کار خودداری کنند.
اما آنلاین شدن وقتی که آدم بی‌خانمان باشد چندان ساده نیست. شخص باید همواره به فکر منبعی برای تأمین الکتریسیته لپ تاپ باشد و محل‌هایی که می‌تواند در آنها به اینترنت بی‌سیم دسترسی پیدا کند، شناسایی کند. خطراتی مثل بارش باران و دزدی را هم باید بر مشکلات افزود.
«رابرت لوینگستون» ?? ساله، لپ تاپ «ایسوس»‌اش را از زمانی که از ماه دسامبر آپارتمانش را از دست داد، به خود به هر جایی می‌برد. او کارش را در یک شرکت امنیتی از دست داد و بعد از ان نتوانست کار دیگری برای خود دست و پا کند. نویسنده مقاله آقای لوینگستون را در حالی ملاقات کرد که در کافه‌ای نشسته بود و با بهره‌گیری از اینترنت بی‌سیم رایگان آنجا، آنلاین شده بود. او گفت که: بی‌خانمان شدن هراس‌انگیز است ولی وقتی در اینجا هستن، حس می‌کنم مثل بقیه هستم. درآمد آقای لوینگستون محدود استبه یک چک ?? دلاری کمک‌های اجتماعی. اما جالب است بدانید که او در بدو بی‌خانمان شدن، تردیدی در خریدن یک اکانت پرمیوم ?? دلاری «فیلکر» به دل راه نداد! آخر او تمایل داشت، بتواند عکس‌هایش را به همه نشان بدهد!!
اما بزرگ‌ترین دغدغه برای «اسکیپ شریبر» ?? ساله، تأمین برق کامپیوتر مک‌اش است. او که قبلا شغلی در زمینه سیستم‌های گرمایشی و تهویه داشت، هم‌اکنون در یک ون روزگار می‌گذراند و ناچار است با باتری همین ون، لپ‌تاپش را روشن نگه دارد. او برای خنک کردن لپ تاپ از یک لیف حمان مرطوب که زیر کامپیوتر قرار می‌دهد، استفاده می‌کند و می‌گوید که این حقه، اگر با لپ تاپ ویدئو تماشا نکند، شارژ باتری‌ها برای ?? ساعت کافی خواهد بود! آقای شریبر یک فیلسوف آماتور است، او به کمک لپ‌تاپش نوشته‌های متفکران مختلف را می‌خواند و بر این باور است که نوشتن درباره رفتار و انگیزش‌های انسان به او کمک می‌کند که حس‌کند چه بر سر او آمده است


اما «مایکل راس» ?? ساله، یک بی‌خانمان دیگر که در چادری سکونت دارد، علایق دیگری دارد، او که یک لپ‌تاپ HP با مونیتور ?? اینچی و هارد ??? گیگابایتی دارد، یک هارد اکسترنال هزار گیگاباتی هم دارد که ظرفیت ذخیره اطلاعات ??? DVD را دارد. او عاشق فیلم دیدن است، او بعضی‌ از فیلم‌ها را به صورت آنلاین اجاره می‌کنند و مابقی را به کمک اتصال اترنت کتابخانه عمومی سانفرانسیسکو، دانلود می‌کند.
 

اما «کوری دکتروف»، نویسنده مشهور وبلاگ Boing Boing که این مقاله را انعکاس داده بود. در پستی از زاویه جالب‌تری به قضیه نگاه کرده است. او معتقد است است که ظرف چند سال بعد امکان دسترسی به اینترنت، هم جزو بندهای پیمان‌نامه حقوق بشر سازمان ملل متحد خواهد شد! ممکن است تعجب کنید، اما چند دهه قبل هم در ابتدا وقتی کسانی درصدد برآمدند حق آزادی بیان، آموزش و حریم خصوصی را جزو حقوق اساسی انسان‌ها قرار دهند و بر حقوق ابتدایی‌ای همچون دسترسی به آب و غذا و محل اقامت بیفزایند هم با عکس‌العمل‌های توأم با تعجب روبرو می‌شدند!


  

از کتاب سوزی تا کتاب شویی

بیانیه فرهنگیان مهاجر افغانستان، راجع به واقعه در آب افکندن هزاران جلد کتاب در ولایت نیمروز چهار شنبه 27 مه 2009

کتاب، این گنجینه معارف بشری، از دیرباز در میان جوامع متمدن و فرهنگ‌دوست حرمت خاصی داشته است، به‌ویژه در کشور ما که دارای سابقه روشنی در دانش‌دوستی و فرهنگ‌پروری بوده است.

با این همه نمی‌توان از یاد برد سرگذشتهای تلخی را که در مقاطعی از تاریخ بر کتابها و کتابخانه‌ها در کشور ما رفته است، از دوران تهاجمهای مغولان گرفته تا عصر حاکمیت سیاه طالبان. چنین بوده است که جامعه ما گاه به گاه شاهد کتاب‌سوزی‌ها و کتاب‌شویی‌ها بوده است و چه خسارتها که از این ناحیه بر فرهنگ مکتوب کشور وارد شده است.

واقعه معدوم کردن و در آب افکندن کتابهای متعلق به جمعی کتابفروش و ناشر در روز دوم جوزا (خرداد) 1388 که در ولایت نیمروز و با آگاهی و هدایت وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور صورت گرفت، یادآوری ماجراهایی بود که پیش از این بر سر کتاب و کتابخوانی در کشور ما آمده بود، آن هم در روزگاری که فرهنگ مکتوب کشور بیش از هر زمان دیگر آسیب دیده است و دولت اسلامی افغانستان هم بیش از هر زمان دیگر مدعی رعایت قانون‌مداری و مردم‌سالاری است.

ما، مراکز و مؤسسات فرهنگی،هنری،ادبی، دانشجویی و جمعی از نویسندگان، ناشران، ویراستاران و روزنامه‌نگاران کشور ضمن نگرانی از وقوع چنین حوادثی در زمانه‌ای که فرهنگ جهانی به سوی مدارا و شکیبایی میل دارد، ضمن اظهار همدردی با کتابفروشان و ناشران خدومی که در این زمانه عسرت سرمایه مادی و معنوی خود را صرف گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی کرده‌اند، این رفتار متعصبانه و غیرمنصفانه را محکوم می‌کنیم و از دولت افغانستان خواستاریم که ضمن اعاده حیثیت از خدمتگزاران کتاب و کتابخوانی در کشور و جبران خسارت سنگینی که از این ناحیه بر آنان وارد شده است، مانع تداوم چنین رفتارهایی شود.

هم‌چنین از دستگاههای مسئول خواستاریم که با تنفیذ و اجرای قوانین و مقرراتی شفاف و جامع برای نظارت بر انتشار و خرید و فروش کتاب، ضمن پرهیز از رفتارهای خشن و غیرفرهنگی که دیگر زمان آن سپری شده است، این زمینه را فراهم آورند که ناشران و کتابفروشان کشور با احساس امنیت مادی و معنوی به خدمت خویش ادامه دهند، چون هیچ پسندیده نیست که ارگانهایی که علی‌رغم وظیفه فرهنگی خود در این سالها حتی یک عنوان کتاب سودمند در زمینه فرهنگ و دانش کشور منتشر نکرده‌اند، فقط وظیفه محو و نابودکردن کتابها را برعهده داشته باشند، آن هم بدون احساس مسئولیت نسبت به خسارتی که از این ناحیه متوجه فرهنگ و دانش و خدمتگزاران آن در کشور می‌شود.

1- مؤسسه فرهنگی،هنری وادبی (در دری).

2- خانه ادبیات افغانستان.

3- انتشارات عرفان(محمد ابراهیم شریعتی افغانستانی).

4- خانه کودکان افغانستان.

5- شورای سرپرستی مدارس خود گردان مهاجرین.

6- شورای فرهنگی آموزش مدارس مهاجرین.

7- مؤسسه هنری هادی فیلم.

8- مؤسسه فرهنگی هنری نما فیلم.

9- انجمن فرهنگیان و هنرمندان افغانستان.

10- انجمن ادبی کلمه.

11- مؤسسه فرهنگی اجتماعی سراج.

12- نهاد علمی فرهنگی کوثر.

13- بنیاد فرهنگی تحقیقاتی علامه شهید بلخی.

14- مؤسسه فرهنگی پژوهشی راه فردای افغانستان.

15- مجمع فرهنگی دانشجویان افغانستان(فدا).

16- کانون تحصیل کردگان افغانستان.

17- نشریه بلخ دانشجویان افغانستانی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.

18- موسسه منادیان همبستگی.

19- انجمن دانشجویان افغانستانی دانشگاه های اصفهان

20- هیئت تحریر فصلنامه علمی پژوهشی کلکین دانشگاه اصفهان.

21- انجمن فرهنکی هنری (سایبان آبی)

22- مجمع دانشگاهیان افغانستان

23- مؤسسه علمی فرهنگی افق نوین

24- فرهنگیان افغانستانی مقیم اصفهان وجمع بسیاری از فرهنگیان ساکن شهر های تهران،مشهد، قم، شیراز و...

http://kabulpress.org/my/spip.php?article3548

    برگرفته از سایت کابل پرس


  
   مدیر وبلاگ
پایگاه اطلاع رسا نی سازمان بین المللی منادیان همبستگی (ICH)
(ICH) Institution of Correlation Herald s ((خداوند سرنوشت هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد مگر آنکه آنان خود دست به تغییر درونی خود زنند )) Monadiane Hambastegi Institute according to his long –term goal and its well wishes to help people of Afghanistan has started it is operation in 1385 to make a new culture And start charity to help have nots ( poor and poverty striken people ), and socially injured people (physically or psychologically ) as a result of war, and increasing education and culture and knowledge bases between people, and has helped and taken Some of immigrants and poverty-striken families under its coverage . موسسه منادیان همبستگی در راستای اهداف بلند مدت و خیرخواهانه برای مردم مهاجر فعالیت های خویش را جهت فرهنگ سازی و مددرسانی در خصوص مستمندان ،آسیب دیدگان اجتماعی (روحی و جسمی) ناشی از جنگ و همچنین ارتقای سطح علمی ،فرهنگی و اجتماعی آنان ،از سال 1385 آغاز به فعالیت نموده و تاکنون تعدادی از مهاجرین و خانواده های مستمند و بی سرپرست را تحت پوشش و مددرسانی قرار داده است .
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :7
بازدید دیروز :8
کل بازدید : 125804
کل یاداشته ها : 80


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ        
       


نمایشگر آمار آلکسا